POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Zastosowanie kategorii filozofii politycznej do zagadnień filozofii prawa jest propozycją niezwykle koncepcyjnie śmiałą. Nie mniej śmiała jest skala tego zabiegu, zawarta w książce, gdyż obejmuje zręby całego porządku prawnego, a nie tylko jego poszczególne instytucje. Osiągnięcia te nie tylko metodologicznie imponują, ale też wskazują na ich unikatowy charakter, gdyż w literaturze przedmiotu łatwo wskazać na celowe i świadome oddzielanie filozofii politycznej i filozofii prawa, trudno natomiast znaleźć propozycję zatarcia ich granicy. Przedmiotem rozprawy jest filozofia polityczna Johna Rawlsa (1921–2002), słynnego XX-wiecznego filozofa, który do dzisiaj inspiruje badaczy na całym świecie. Autor docieka, jakiego rodzaju koncepcję prawa można zrekonstruować zarówno z wczesnej, jak i późnej doktryny Rawlsa. W centrum rozważań znajduje się problem instytucji pluralistycznego społeczeństwa demokratycznego, co czyni niniejszą pozycję ważną dla filozofów polityki czy prawa, a także dla praktyków – prawników i polityków.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 258 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-567-6 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów prac Johna Rawlsa stosowanych w tekście | 8 |
Wstęp | 10 |
Rozdział 1. Potrzeba prawa – społeczeństwo demokratyczne | 20 |
1.1. Idea społeczeństwa jako sprawiedliwego systemu kooperacji | 24 |
1.2. Jednostka a obywatel. Polityczna koncepcja osoby | 35 |
A. Rozumność i racjonalność | 38 |
B. Wolność i równość | 45 |
C. Tożsamość instytucjonalna jako tożsamość podmiotu prawa | 52 |
1.3. Pluralizm jako trwała cecha wolnych społeczeństw. ciężary sądu | 58 |
1.4. Częściowy konsens rozumnych rozległych doktryn | 65 |
1.5. Społeczeństwo dobrze urządzone. Reinterpretacja z perspektywy prawniczej | 71 |
Rozdział 2. Fundament prawa – prawo w świetle zasad sprawiedliwości i publicznego rozumu | 82 |
2.1. Konstrukcja sytuacji pierwotnej i jej zastosowanie do nauki prawa | 83 |
A. Sytuacja pierwotna jako narzędzie prezentacji i uzasadnienia koncepcji sprawiedliwości | 85 |
B. Sytuacja pierwotna jako źródło formalnych warunków dla prawa | 95 |
2.2. Koncepcja działania prawa w praktyce społecznej w świetle zasad sprawiedliwości i doktryny rozumu publicznego | 102 |
A. Zasady sprawiedliwości dla struktury podstawowej. argumentacja w sytuacji pierwotnej | 103 |
B. Koncepcja rozumu publicznego jako model funkcjonowania zasad sprawiedliwości w praktyce | 120 |
2.3. Publiczny proces prawotwórczy w świetle filozofii politycznej Rawlsa. zasady sprawiedliwości jako zasady prawne | 132 |
2.4. Kooperacyjna koncepcja prawa na tle współczesnych stanowisk w filozofii prawa | 142 |
2.5. Sprawiedliwe prawo jako dobro wspólne | 148 |
A. Pojęcie wspólnoty i pojęcie dobra na gruncie filozofii politycznej Rawlsa | 149 |
B. Związek prawa z dobrem wspólnym u Rawlsa na tle wybranych koncepcji nieliberalnych | 152 |
Rozdział 3. W stronę instytucji – polityczna koncepcja sprawiedliwości a porządek prawny | 158 |
3.1. Rządy prawa – Johna Rawlsa doktryna konstytucyjna | 160 |
A. Liberalna zasada legitymacji i jej znaczenie dla konstytucjonalizmu | 165 |
B. Podstawowe wolności jako rdzeń konstytucji | 172 |
C. Równa wolność polityczna: wolność wypowiedzi | 183 |
D. Równa wolność polityczna: zasada równego uczestnictwa i pozytywny wymiar podstawowych wolności | 190 |
E. Kooperacyjna koncepcja prawa a konstytucja w perspektywie prawnoporównawczej | 195 |
3.2. Prawo prywatne w świetle sprawiedliwości jako bezstronności (prawo własności, swoboda umów, prawo rodzinne) | 200 |
A. Własność | 201 |
B. Swoboda umów jako podstawa społecznej kooperacji | 209 |
C. Prawo prywatne jako podstawa ładu publicznego | 215 |
3.3. Czy sprawiedliwość jest nadrzędnym pojęciem prawnym? Próba odpowiedzi w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego | 219 |
3.4. Quid lex iniusta est? Przestrzeganie prawa i jego granice | 231 |
A. Przestrzeganie prawa jako obowiązek naturalny | 232 |
B. Obowiązek przestrzegania prawa niesprawiedliwego. Uzasadnienie i granice | 235 |
Konkluzje | 240 |
Bibliografia | 244 |
Summary | 256 |