Opowiedzieć Uniwersytet

Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego

1 opinia

Format:

ibuk

Książka powstała na podstawie wspomnień powojennej generacji studentów, a następnie nauczycieli akademickich, którzy reprezentują różne dyscypliny: humanistykę, nauki społeczne, nauki przyrodnicze i nauki ścisłe. Przez pryzmat indywidualnych doświadczeń pokazane zostały istotne procesy społeczne, polityczne i uwarunkowania historyczne kształtujące na przestrzeni dekad ideę univeristas (wspólnoty wartości). W przedstawionych wspomnieniach Czytelnik znajdzie zatem: ślady ważnych wydarzeń historycznych; opisy i komentarze pomocne w rekonstrukcji dynamiki przemian świata akademii w jego wymiarze edukacyjnym, naukowym i badawczym; materiał umożliwiający konfrontację niedawnej przecież przeszłości z teraźniejszością życia uniwersyteckiego. Każdorazowe odwołanie się do czasu studiów niejednokrotnie sprzyja porównaniu tamtego uniwersytetu ze współczesnym. Publikacja zwraca uwagę na znaczenie analiz biograficznych i historii mówionej dla badań nad nauką, a także pokazuje, jak prowadzić je w sposób rzetelny. Podkreślić należy, że miejscem, w którym powstała, jest Łódź – główne centrum polskich badań biograficznych.


Rok wydania2015
Liczba stron452
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-935-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     14
  
  Biogramy i fotografie rozmówców     30
  
  Rozdział I. Inicjacja w świat nauki     38
  Kłącza inicjujące     40
  Okres powojennej odbudowy     69
  Studiowanie     83
  Wykładowcy     84
  Seminaria     92
  Egzaminy     98
  
  Rozdział II. Wędrówka z Mistrzem     108
  Profesora Adama Szpunara wspomina Biruta Lewaszkiewicz-Petrykowska     111
  Profesora Aleksandra Kamińskiego wspomina Olga Czerniawska     114
  Profesora Wacława Szuberta wspomina Michał Seweryński     124
  Profesora Mieczysława Wallisa wspomina Wanda Nowakowska     129
  Profesor Stefanię Skwarczyńską i profesora Bolesława Lewickiego wspomina Ewelina Nurczyńska-Fidelska     131
  Profesor Stefanię Skwarczyńską wspomina Teresa Cieślikowska     136
  Profesor Antoninę Kłoskowską wspomina Zbigniew Bokszański     137
  Profesor Kazimierę Zawistowicz-Adamską wspomina Bronisława Kopczyńska-Jaworska     141
  Profesorów Tadeusza Kotarbińskiego, Tadeusza Krońskiego i Bronisława Baczko wspomina Ryszard Panasiuk     142
  Profesora Ludwika Straszewicza wspomina Stanisław Liszewski     145
  Profesora Konrada Jażdżewskiego wspomina Jerzy Kmieciński     146
  Profesora Jana Wojciechowskiego wspomina Jan Ziomek     148
  Profesora Witolda Janowskiego wspomina Zbigniew Jakubowski     149
  Profesor Annę Chrząszczewską wspomina Romuald Skowroński     149
  
  Rozdział III. Biografia naukowa     152
  Początki pracy naukowej     155
  Środowisko akademickie     168
  Zainteresowania naukowe     179
  Wyjazdy zagraniczne     187
  Trudności z wyjazdami     189
  Różnorodność doświadczeń a dyscypliny nauki     192
  Co dzieje się za żelazną kurtyną?     210
  Ekspedycje naukowe     213
  Studenci i uczniowie     217
  
  Rozdział IV. Konteksty historyczne     226
  Odwilż gomułkowska – październik 1956     228
  Losy niepokornej socjologii 1951–1965     233
  Konsekwencje wydarzeń marcowych 1968     238
  Epoka gierkowska – lata siedemdziesiąte     251
  Lata osiemdziesiąte i „Solidarność”     253
  Strajk studencki 1980–1981: „«Od solidarnościowego odruchu do ideologicznej determinacji» o silnym emocjonalnym podłożu”     256
  Okres stanu wojennego     272
  Obrady Okrągłego Stołu i transformacja ustrojowa: „ziścił się sen, ale zapowiadała się droga przez mękę”     276
  „Niepokojąca współczesność”     279
  
  Rozdział V. Konteksty polityczne     282
  Stalinizm     287
  Powojenne pokolenie studentów     288
  Atmosfera studiowania – relacje między wykładowcami a studentami     288
  Atmosfera studiowania – relacje między studentami     294
  Organizacje młodzieżowe     299
  Świadectwa moralności, inwigilacja i kontrola     304
  Ówcześni pracownicy     309
  Postawy profesorów     310
  Obowiązkowe szkolenia i egzaminy z marksizmu     313
  Ideologizacja nauki a kariera akademicka     316
  Ingerencje władz w proces edukacyjny     319
  Po stalinizmie     325
  Nauka a ideologia     325
  Na tle innych krajów bloku wschodniego     331
  Przestrzenie wolności i konsekwencje niesubordynacji     338
  Cenzura     345
  
  Rozdział VI. Miejsca i materialność akademii     352
  Topografia Uniwersytetu     353
  Warsztat pracy     373
  Książki i biblioteka     379
  Poza uczelnią     387
  Uniwersytet w robotniczym mieście     390
  Przestrzenie Uniwersytetu     395
  
  Zamiast zakończenia. Universitas – czym był, czym jest Uniwersytet?     398
  
  Bibliografia     420
  Mapa     426
  Wykaz skrótów     430
  Wykaz fotografii     432
  Indeks nazwisk     436
  Indeks miejsc w Łodzi     446
  Indeks instytucji, organizacji, firm     448
  Indeks nazw geograficznych     452
RozwińZwiń