POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka powstała na podstawie wspomnień powojennej generacji studentów, a następnie nauczycieli akademickich, którzy reprezentują różne dyscypliny: humanistykę, nauki społeczne, nauki przyrodnicze i nauki ścisłe. Przez pryzmat indywidualnych doświadczeń pokazane zostały istotne procesy społeczne, polityczne i uwarunkowania historyczne kształtujące na przestrzeni dekad ideę univeristas (wspólnoty wartości). W przedstawionych wspomnieniach Czytelnik znajdzie zatem: ślady ważnych wydarzeń historycznych; opisy i komentarze pomocne w rekonstrukcji dynamiki przemian świata akademii w jego wymiarze edukacyjnym, naukowym i badawczym; materiał umożliwiający konfrontację niedawnej przecież przeszłości z teraźniejszością życia uniwersyteckiego. Każdorazowe odwołanie się do czasu studiów niejednokrotnie sprzyja porównaniu tamtego uniwersytetu ze współczesnym. Publikacja zwraca uwagę na znaczenie analiz biograficznych i historii mówionej dla badań nad nauką, a także pokazuje, jak prowadzić je w sposób rzetelny. Podkreślić należy, że miejscem, w którym powstała, jest Łódź – główne centrum polskich badań biograficznych.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 452 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-935-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 14 |
Biogramy i fotografie rozmówców | 30 |
Rozdział I. Inicjacja w świat nauki | 38 |
Kłącza inicjujące | 40 |
Okres powojennej odbudowy | 69 |
Studiowanie | 83 |
Wykładowcy | 84 |
Seminaria | 92 |
Egzaminy | 98 |
Rozdział II. Wędrówka z Mistrzem | 108 |
Profesora Adama Szpunara wspomina Biruta Lewaszkiewicz-Petrykowska | 111 |
Profesora Aleksandra Kamińskiego wspomina Olga Czerniawska | 114 |
Profesora Wacława Szuberta wspomina Michał Seweryński | 124 |
Profesora Mieczysława Wallisa wspomina Wanda Nowakowska | 129 |
Profesor Stefanię Skwarczyńską i profesora Bolesława Lewickiego wspomina Ewelina Nurczyńska-Fidelska | 131 |
Profesor Stefanię Skwarczyńską wspomina Teresa Cieślikowska | 136 |
Profesor Antoninę Kłoskowską wspomina Zbigniew Bokszański | 137 |
Profesor Kazimierę Zawistowicz-Adamską wspomina Bronisława Kopczyńska-Jaworska | 141 |
Profesorów Tadeusza Kotarbińskiego, Tadeusza Krońskiego i Bronisława Baczko wspomina Ryszard Panasiuk | 142 |
Profesora Ludwika Straszewicza wspomina Stanisław Liszewski | 145 |
Profesora Konrada Jażdżewskiego wspomina Jerzy Kmieciński | 146 |
Profesora Jana Wojciechowskiego wspomina Jan Ziomek | 148 |
Profesora Witolda Janowskiego wspomina Zbigniew Jakubowski | 149 |
Profesor Annę Chrząszczewską wspomina Romuald Skowroński | 149 |
Rozdział III. Biografia naukowa | 152 |
Początki pracy naukowej | 155 |
Środowisko akademickie | 168 |
Zainteresowania naukowe | 179 |
Wyjazdy zagraniczne | 187 |
Trudności z wyjazdami | 189 |
Różnorodność doświadczeń a dyscypliny nauki | 192 |
Co dzieje się za żelazną kurtyną? | 210 |
Ekspedycje naukowe | 213 |
Studenci i uczniowie | 217 |
Rozdział IV. Konteksty historyczne | 226 |
Odwilż gomułkowska – październik 1956 | 228 |
Losy niepokornej socjologii 1951–1965 | 233 |
Konsekwencje wydarzeń marcowych 1968 | 238 |
Epoka gierkowska – lata siedemdziesiąte | 251 |
Lata osiemdziesiąte i „Solidarność” | 253 |
Strajk studencki 1980–1981: „«Od solidarnościowego odruchu do ideologicznej determinacji» o silnym emocjonalnym podłożu” | 256 |
Okres stanu wojennego | 272 |
Obrady Okrągłego Stołu i transformacja ustrojowa: „ziścił się sen, ale zapowiadała się droga przez mękę” | 276 |
„Niepokojąca współczesność” | 279 |
Rozdział V. Konteksty polityczne | 282 |
Stalinizm | 287 |
Powojenne pokolenie studentów | 288 |
Atmosfera studiowania – relacje między wykładowcami a studentami | 288 |
Atmosfera studiowania – relacje między studentami | 294 |
Organizacje młodzieżowe | 299 |
Świadectwa moralności, inwigilacja i kontrola | 304 |
Ówcześni pracownicy | 309 |
Postawy profesorów | 310 |
Obowiązkowe szkolenia i egzaminy z marksizmu | 313 |
Ideologizacja nauki a kariera akademicka | 316 |
Ingerencje władz w proces edukacyjny | 319 |
Po stalinizmie | 325 |
Nauka a ideologia | 325 |
Na tle innych krajów bloku wschodniego | 331 |
Przestrzenie wolności i konsekwencje niesubordynacji | 338 |
Cenzura | 345 |
Rozdział VI. Miejsca i materialność akademii | 352 |
Topografia Uniwersytetu | 353 |
Warsztat pracy | 373 |
Książki i biblioteka | 379 |
Poza uczelnią | 387 |
Uniwersytet w robotniczym mieście | 390 |
Przestrzenie Uniwersytetu | 395 |
Zamiast zakończenia. Universitas – czym był, czym jest Uniwersytet? | 398 |
Bibliografia | 420 |
Mapa | 426 |
Wykaz skrótów | 430 |
Wykaz fotografii | 432 |
Indeks nazwisk | 436 |
Indeks miejsc w Łodzi | 446 |
Indeks instytucji, organizacji, firm | 448 |
Indeks nazw geograficznych | 452 |