INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem niniejszej publikacji jest ukazanie przeszłości, dziedzictwa i tradycji Śląska Cieszyńskiego jako źródeł współczesnej tożsamości jego mieszkańców budowanej w oparciu o pamięć historyczną, indywidualną i zbiorową – funkcjonujących w różnych społeczno-kulturowych kontekstach i wykorzystywanych w różnych obszarach życia społecznego. Autor śledzi przejawy odwoływania się do szeroko rozumianej przeszłości i tradycji Śląska Cieszyńskiego, a zwłaszcza działania podejmowane przez mieszkańców tego regionu w celu zachowania własnego dziedzictwa i zaprezentowania go innym bądź przekazania następnym pokoleniom. Choć działania te przybierają rozmaite formy i odbywają się w wielu miejscach, a ich adresatami są zarówno „tutejsi”, jak i „przyjezdni”, to niewątpliwie współtworzą one dyskurs zbudowany wokół tego regionu. Można je postrzegać jako współczesny przejaw regionalizmu, zestaw praktyk służących wytwarzaniu i podtrzymywaniu tożsamości kulturowej mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, które ostatecznie mają stworzyć społeczno-kulturowy obraz regionu odróżniający go od wszystkich miejsc leżących poza jego granicami. Można je również widzieć jako ilustrację ogólniejszych mechanizmów towarzyszących kulturze pamięci oraz form, jakie przyjmują w regionie zróżnicowanym wyznaniowo i mającym cechy pogranicza.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 546 |
Kategoria | Etnografia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-782-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie / | 9 |
Zarys problematyki badawczej i związanych z nią zagadnień | |
Tożsamość – pamięć – zbiorowość / | 15 |
Tożsamość indywidualna i społeczna / | 15 |
Tożsamość a pamięć / | 20 |
Pamięć a historia / | 25 |
Tożsamość a tradycja / | 32 |
Tożsamość a przestrzeń / | 42 |
Źródła i procedury badawcze / | 45 |
Perspektywa badawcza / | 46 |
Charakterystyka badań i materiału badawczego / | 52 |
Obszar badawczy w ujęciu historycznym – kwestie narodowościowe, kulturowe i wyznaniowe | |
Charakterystyka badanego obszaru / | 63 |
Rys historyczny / | 68 |
Uwarunkowania kulturowo-społeczne / | 87 |
Uwarunkowania narodowo-wyznaniowe / | 92 |
Tradycja i pamięć minionego w działaniu | |
Podmiot wobec przeszłości / | 105 |
Dokumentowanie przeszłości a zmieniający się kontekst społeczno-kulturowy / | 110 |
Stowarzyszenia w służbie pamięci o przeszłości regionu / | 114 |
Cele edukacji regionalnej a przeszkody w ich osiąganiu / | 119 |
Promowanie regionu w instytucjach szkolnych i placówkach edukacyjnych / | 125 |
Szkolne izby regionalne / | 125 |
Scenariusze edukacji regionalnej / | 127 |
Szkolne zespoły folklorystyczne i programy artystyczne / | 129 |
Kilka słów o konkursach / | 132 |
Materiały promocyjne dla dzieci i młodzieży / | 140 |
Wybrane współczesne strategie odwoływania się do przeszłości Śląska Cieszyńskiego / | 142 |
Przywracanie pamięci i strategie odróżniające / | 146 |
Ślady „innego” / | 146 |
Mieć coś specyficznego… / | 151 |
Gry miejskie, widowiska historyczne, wizualizacje przeszłości… / | 155 |
Rekonstrukcje historyczne / | 163 |
Odtwarzanie minionych epok / | 173 |
Folkloryzm, czyli folklor odtwarzany / | 177 |
Ludowość i zabawa / | 184 |
Między estetyką, instytucjonalizacją a utowarowieniem tradycji / | 189 |
Tradycja dofinansowana / | 197 |
Góralskość odgrywana i sponsorowana / | 202 |
Kulinaria – tożsamość od kuchni / | 208 |
Przeżywanie wspólnoty / | 216 |
Spotkania, zjazdy i genealogie / | 216 |
Stowarzyszenia uhistoryczniane / | 219 |
Bycie tu stela i nie stela / | 227 |
Budowanie wspólnoty pamięci / | 238 |
Mówiąc o miejscu, jego przeszłości i tożsamości | |
Kultura historyczna a kultura pamięci / | 243 |
Kalendarze regionalne Śląska Cieszyńskiego / | 246 |
Muzealizacja – narracja – tożsamość / | 255 |
Kalendarze a palimpsestowy charakter miejsc / | 261 |
Miejsce pamięci i tożsamości w wirtualnej rzeczywistości / | 270 |
Między tym, co „nasze”, a atrakcją turystyczną | |
Śląskocieszyńska turystyka / | 279 |
Semiofory – nostalgiczne depozytariusze przeszłości / | 288 |
Przeszłość zmuzealizowana / | 296 |
Rekonstrukcja i rywalizacja / | 309 |
Dziedzictwo jako inwestycja i atrakcja / | 318 |
„Nieprofesjonalne” miejsca pamięci – ludzie, przestrzeń, opowieści / | 325 |
Przeszłość w spojrzeniu „innego” / | 332 |
O izbach regionalnych i muzeach Śląska Cieszyńskiego / | 336 |
Znaczenie miejsc pamięci / | 347 |
Pamięć zbiorowa – różnica – konflikt | |
Wojna na pomniki / | 353 |
Pomnik jako znak / | 354 |
Figury niezgody / | 360 |
Wyznaczanie granic – „Ślązaczka” i Masaryk / | 367 |
Historie w opozycji – spór o Šnejdárka / | 381 |
Różne wspólnoty, różne obrazy / | 382 |
Przeszłość, która dzieli / | 386 |
Walka na (narodowe) argumenty / | 389 |
Dwie wizje historii – dwie narracje / | 405 |
Mapa jako nośnik pamięci w kontekście wojny na pomniki / | 416 |
Inne kwestie sporne / | 424 |
Spięcia o podłożu religijnym i światopoglądowym / | 424 |
Mit cesarza / | 443 |
Odczytania PRL / | 446 |
Wokół Podbeskidzia / | 451 |
Przestrzeń przemilczenia / | 462 |
Walka o współczesny obraz pamięci / | 473 |
Zakończenie / | 481 |
Wykaz wybranych muzeów, izb pamięci, izb regionalnych prywatnych oraz zakładanych przez organizacje pozarządowe / | 485 |
Wykaz najczęściej stosowanych skrótów / | 491 |
Objaśnienie skrótów stosowanych w zapisie wywiadów / | 491 |
Bibliografia / | 493 |
Publikacje książkowe i artykuły w czasopismach / | 493 |
Publikacje elektroniczne / | 516 |
Shrnutí / | 537 |
Summary / | 541 |