POLECAMY
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Tematem niniejszego opracowania jest analiza wprowadzonej przez George'a W. Busha polityki faith-based initiatives, której głównym celem było zwiększenie roli organizacji religijnych w amerykańskim systemie opieki społecznej. Stany Zjednoczone Ameryki są krajem wyjątkowym pod wieloma względami, a jedną z decydujących o tym cech jest specyficzny stosunek do religijności. Ścieranie się poglądów zwolenników ścisłego rozdziału państwa od Kościoła oraz osób postulujących większą rolę religii w życiu publicznym przez wieki kształtowało specyfikę amerykańskiej kultury. Od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku jedną z płaszczyzn tej debaty stała się polityka dotycząca roli religijnych organizacji charytatywnych w opiece społecznej. Było to związane między innymi z działalnością prawicy religijnej. Polityka faith-based initiatives nie tylko wpisuje się w skomplikowane relacje państwo-Kościół w Stanach Zjednoczonych, lecz także jest istotna z punktu widzenia funkcjonowania amerykańskiego systemu opieki społecznej. Na jej przykładzie łatwiejsze wydaje się zrozumienie założeń polityki społecznej republikanów, które koncentrują się wokół dość szeroko zakrojonej decentralizacji i prywatyzacji systemu pomocy społecznej. Dlatego też w książce polityka faith-based initiatives została omówiona zarówno w kontekście interpretacji religijnych klauzul I Poprawki do Konstytucji, jak i reform polityki społecznej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3614-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I. Relacje państwo – Kościół w USA | 21 |
1. Relacje państwo – Kościół w koloniach amerykańskich | 21 |
2. Geneza wprowadzenia zasady rozdziału państwa od Kościoła w USA | 26 |
2.1. Pierwsze Wielkie Przebudzenie | 26 |
2.2. Racjonalizm, deizm i „religia racjonalna” | 27 |
2.3. Deklaracja Niepodległości | 28 |
2.4. Relacje państwo – Kościół a poglądy Ojców Założycieli | 29 |
3. Rozdział państwa od Kościoła w USA | 33 |
3.1. Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki | 33 |
3.2. I Poprawka | 35 |
4. Spory dotyczące interpretacji religijnych klauzul I Poprawki | 38 |
5. Uczestnicy debaty dotyczącej interpretacji religijnych klauzul I Poprawki | 44 |
5.1. Prawica religijna | 46 |
Rozdział II. Amerykański system opieki społecznej oraz rola organizacji religijnych w jego tworzeniu i funkcjonowaniu | 57 |
1. Początki amerykańskiego systemu opieki społecznej oraz rola organizacji religijnych w jego funkcjonowaniu | 58 |
2. Nowy Ład | 69 |
2.1. Liberalizm amerykański a Nowy Ład | 69 |
2.2. Reformy Nowego Ładu | 72 |
2.3. Rola organizacji religijnych w realizacji programu opieki społecznej | 75 |
3. Rozwój systemu opieki społecznej | 77 |
3.1. Reformy systemu opieki społecznej do lat sześćdziesiątych XX wieku | 77 |
3.2. Program Wielkiego Społeczeństwa (Great Society) Lyndona B. Johnsona | 79 |
3.2.1. Rola świeckich organizacji społecznych oraz organizacji religijnych w okresie realizacji programu Wielkiego Społeczeństwa | 81 |
Rozdział III. Polityka republikanów w zakresie opieki społecznej. Geneza polityki faith-based initiatives | 85 |
1. Konserwatyzm amerykański wobec rozwiązań dotyczących opieki społecznej w USA | 85 |
1.1. Rozwój konserwatyzmu amerykańskiego | 86 |
1.2. Konserwatywna krytyka założeń państwa dobrobytu | 90 |
1.2.1. Nowa Prawica | 95 |
1.2.2. Połączenie spraw religijnych i społecznych – sojusz z prawicą religijną w walce z państwem dobrobytu | 97 |
2. Reformy Ronalda Reagana | 99 |
3. Reformy George’a H. Busha Seniora | 105 |
4. Konserwatywna reforma systemu opieki społecznej z 1996 roku | 106 |
4.1. Plan reform Billa Clintona | 106 |
4.2. Zwycięstwo konserwatywnej wersji reformy | 108 |
4.3. Przepisy Charitable Choice | 111 |
Rozdział IV. Polityka faith-based initiatives. Proces tworzenia podstaw prawnych | 115 |
1. Polityka faith-based initiatives w kampanii wyborczej G.W. Busha | 115 |
1.1. Koncepcja „współczującego konserwatyzmu” (compassionate conservatism) jako teoretyczne uzasadnienie polityki faith-based initiatives | 118 |
2. Prezydenckie rozporządzenia wykonawcze z 29 stycznia 2001 roku | 121 |
2.1. Rozporządzenie wykonawcze Agency Responsibilities with Respect to Faith-Based and Community Initiatives | 121 |
2.2. Rozporządzenie wykonawcze Establishment of White House Office of Faith-Based and Community Initiatives | 122 |
2.3. Analiza i krytyka założeń przyświecających wydaniu rozporządzeń wykonawczych | 124 |
3. Droga ustawodawcza | 126 |
3.1. Spory wokół kształtu proponowanej ustawy | 127 |
3.2. Wersja ustawy przyjęta przez Izbę Reprezentantów | 131 |
3.3. Odrzucenie ustawy przez Senat USA | 132 |
3.4. Przyczyny legislacyjnych niepowodzeń | 136 |
3.4.1. Problem zgodności proponowanych przepisów z klauzulą establishment | 137 |
3.4.2. Inne kontrowersje prawne | 153 |
4. Wprowadzenie polityki faith-based initiatives za pomocą rozporządzeń wykonawczych | 156 |
4.1. Rozporządzenia wykonawcze z 12 grudnia 2002 roku | 156 |
4.2. Kolejne próby wprowadzenia polityki G.W. Busha na drodze ustawodawczej | 159 |
4.3. Rozporządzenia wykonawcze z 1 czerwca 2004 roku i z 7 marca 2006 roku | 159 |
Rozdział V. Implementacja polityki faith-based initiatives oraz jej skutki | 161 |
1. Realizacja reform wprowadzonych przez administrację G.W. Busha | 161 |
1.1. Funkcjonowanie biura White House Offi ce of Faith-Based and Community Initiatives | 161 |
1.2. Funkcjonowanie biur do spraw religijnych i lokalnych organizacji charytatywnych w poszczególnych departamentach | 169 |
1.3. Funkcjonowanie Compassion Capital Fund | 183 |
1.4. Funkcjonowanie nowych programów promujących współpracę z religijnymi organizacjami charytatywnymi | 186 |
1.4.1. Projekt President’s Emergency Plan for AIDS Relief | 186 |
1.4.2. Program Access to Recovery | 187 |
1.4.3. Program Mentoring Children of Prisoners | 188 |
1.4.4. Program Prisoner Reentry Initiative | 188 |
1.5. Efektywność reform wprowadzonych przez administrację G.W. Busha | 189 |
2. Skutki polityki G.W. Busha w zakresie religijnych organizacji charytatywnych | 203 |
2.1. Realizacja celów politycznych Partii Republikańskiej | 203 |
2.2. Realizacja celów prawicy religijnej | 209 |
Podsumowanie | 219 |
Bibliografia | 229 |