Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru

Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Należy sądzić, że książka Doroty Karkut będzie budzić uzasadnione zainteresowanie wśród potencjalnych adresatów: badaczy problemu, nauczycieli polonistów i studentów z kilku co najmniej powodów.

Po pierwsze, jest przykładem wyboru aktualnej tematyki badawczej. Nadal istnieje potrzeba wypracowania skutecznych narzędzi do włączenia w obręb przedmiotu język polski sztuk wizualnych. Monografia D. Karkut przynosi wnikliwą i dobrze udokumentowaną analizę uczniowskich odczytań utworów literackich i obrazów, co może być
inspiracją do kolejnych poszukiwań.

Po drugie, upomina się autorka o docenienie przeżycia estetycznego jako fundamentu budowania osobowości i rozumienia świata w procesie edukacji i wychowania.

Po trzecie, przywraca współczesnej dydaktyce stanowiska nieco już zapomniane, ale ciągle jeszcze aktualne: Szumana, Kridla, Słodkowskiego i pokazuje ich wartość dla współczesnej edukacji. W ten sposób wpisuje swoje dokonania w tradycję dyscypliny.

Po czwarte, przedstawia skondensowaną, a także rzetelną analizę i klasyfikację uczniowskich postaw odbioru wobec sztuki i popiera ją wypowiedziami uczniowskimi.

Po piąte, prowokuje do nieustannego ponawiania namysłu nad miejscem i rolą sztuk wizualnych w edukacji polonistycznej.


Z recenzji dr hab. prof. UAM Beaty Gromadzkiej


Rok wydania2013
Liczba stron181
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-874-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  Rozdział I. Dzieło sztuki plastycznej w jego związkach z literaturą     18
  
  Rozdział II. Podstawy odbioru literatury i malarstwa     32
  
  Rozdział III. Główne kierunki refleksji nad wiązaniem malarstwa z literaturą w edukacji polonistycznej     51
  
  Rozdział IV. Malarstwo na lekcjach języka polskiego     62
  
  1. Problematyka i przebieg badań empirycznych     62
  2. Warunki realizacji koncepcji programowej wiązania malarstwa z literaturą     66
  3. Problematyka spotkania literatury z malarstwem w doświadczeniach odbioru uczniow-skiego     90
  4. Rola kontekstów malarskich w kształceniu sprawności językowej     134
  
  Wnioski z badań – zakończenie     164
  
  Bibliografia     171
  
  Aneks     178
  
  I. Arkusz obserwacyjny lekcji języka polskiego     178
  II. Ankieta dla nauczycieli języka polskiego w szkołach średnich     179
  III. Ankieta dla uczniów szkół średnich     180
  IV. Wiersze i obrazy uwzględnione w badaniach     181
RozwińZwiń