Geny i edukacja

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

48,60  54,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 54,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,00 zł  


48,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy geny warunkują nasze szkolne sukcesy i niepowodzenia? Czy źródło talentu tkwi w genach? Czy geniusz można odziedziczyć? Czy i jak geny wpływajà na nasze zachowania i osiągnięcia szkolne? Czy można tak kształtować system edukacji, by odpowiadał predyspozycjom genetycznym uczniów? Geny i edukacja to książka o tym, skąd pochodzi wiedza na temat genetyki behawioralnej i jak zmieniać system edukacji, by odpowiadał różnicom indywidualnym, jakie występują wśród dzieci. Jako dzieci dowiadujemy się, że pętelki, zawijasy i wirki na opuszkach naszych palców czynią nas niepowtarzalnymi. Dla większości dzieci wiedza ta jest śródłem zdziwienia i uciechy. Wyjątkowość jest wspaniała i zachwycająca. A mimo to obecny system kształcenia nazbyt często próbuje tę niepowtarzalność stłumić i wyprodukować młodych ludzi, którzy będą tacy, jak cała reszta, na siłę dopasowani do sztywnych schematów. Rozumienie genetyki nawet na najbardziej podstawowym poziomie pokazuje, że szkoły służyłyby uczniom – i społeczeƒstwu – lepiej, gdyby rozwijały wyjątkowe uzdolnienia i zainteresowania, znajdując sposoby nauczania pozwalające, by Tomek był Tomkiem, a Kasia Kasią, i pomagające im obojgu stać się sprawnymi obywatelami światów, w których zdecydują się zamieszkać. Głębsze zrozumienie interakcji genów i środowiska sugeruje, że kluczem jest zakres możliwych wyborów – wyjaśnimy to w tej publikacji.


Z tekstu


Rok wydania2015
Liczba stron232
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18399-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    11
  
  Część 1. Teoria    13
  
  1. Genetyka, szkoły i uczenie się    15
  
  Cele i założenia edukacji    16
  Różnorodne możliwości wydobycia indywidualnego potencjału    21
  DNA w sali lekcyjnej    23
  Podsumowanie    24
  
  2. Skąd wiemy to, co wiemy    28
  
  Bliźnięta: eksperyment naturalny    29
  Sekwencjonowanie DNA    32
  
  3. Wielka trójka: czytanie, pisanie...    37
  
  Od DNA do ABC    39
  Wpływ środowiska na czytanie    46
  Kłopoty z czytaniem    51
  Genetyczne podstawy pisania    55
  
  4. ... i liczenie    59
  
  A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych?    60
  Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu?    62
  Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i duże?    64
  Czy różne zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym?    68
  W genach...    69
  Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne?    71
  
  5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak?    76
  
  Geny, sport i palenie    81
  Otyłość, geny i środowisko    84
  Odziedziczalność sprawności fizycznej    88
  Herosi z sali gimnastycznej    90
  Podsumowanie    96
  
  6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia?    100
  
  Różnice między płciami    108
  Podsumowanie    111
  
  7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji?    113
  
  Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje    120
  Pewność siebie i motywacja    123
  Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole    126
  
  8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje    132
  
  Rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych    137
  Spersonalizowane nauczanie w praktyce    141
  Podsumowanie    142
  
  9. Klony w klasie    143
  
  Pozytywne nastawienie a osiągnięcia    151
  Klony w klasie    152
  
  10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły    155
  
  Niski SES: jak to wygląda?    158
  Co oznacza odziedziczalność SES?    163
  Jakość szkół    167
  
  11. Genetyka i uczenie się: przełomowe koncepcje    173
  
  Przełomowa koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są zróżnicowane, częściowo za sprawą genów    173
  Przełomowa koncepcja #2: Nienormalność jest normą    174
  Przełomowa koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa    175
  Przełomowa koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska    176
  Przełomowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów    177
  Przełomowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska wyjątkowe dla każdej jednostki    178
  Przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorodności szans    179
  
  Część 2. Praktyka    181
  
  12. Personalizacja w praktyce    183
  
  A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się?    184
  „Nastawienie” sprzyjające uczeniu się    188
  Inne sposoby personalizacji nauczania    193
  Podsumowanie    194
  
  13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej    196
  
  1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności    196
  2. Zwiększenie wyboru    199
  3. Odrzucenie etykiet    201
  4. Nauczanie „indywidualne” i „klasowe”    203
  5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces    205
  6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego    207
  7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania    209
  8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF    210
  9. Zmiana punktu docelowego    211
  10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę    213
  11. Duże jest piękne    215
  14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji    217
  
  Indeks nazwisk    228
  Indeks rzeczowy    230
RozwińZwiń