INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
W ciągu ostatniego ćwierćwiecza zaszły duże zmiany w rozwoju światowego przemysłu samochodowego. Nastąpiło przyśpieszone umiędzynarodowienie, na które wpłynęły procesy globalizacji oraz towarzyszące jej: zmiana sposobu produkcji, ekspansja korporacji transnarodowych i aktywna polityka rynków wschodzących, zainteresowanych rozwojem własnego przemysłu samochodowego. Do najważniejszych rynków dołączyły rynki wschodzące, a wśród nich kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny). Prognozy wskazują, że przekształcenia będą trwałe, a w przyszłości nastąpi dalszy wzrost znaczenia krajów BRIC w produkcji i sprzedaży samochodów.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 126 |
Kategoria | Gospodarka światowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3541-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. Teoretyczne podstawy procesu umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego | 11 |
1.1. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej Dunninga | 11 |
1.2. Teoria przewagi konkurencyjnej | 17 |
1.3. Model łańcucha wartości dodanej | 25 |
1.4. Teoria latających gęsi | 31 |
1.5. Formy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw | 34 |
2. Etapy i kierunki rozwoju światowego przemysłu samochodowego | 39 |
2.1. Pionierskie czasy przemysłu samochodowego | 39 |
2.2. Rozwój przemysłu motoryzacyjnego po II wojnie światowej | 40 |
Stany Zjednoczone | 40 |
Europa Zachodnia | 44 |
2.3. Japoński model „just in time” i jego udoskonalanie | 46 |
2.4. Rynki poza krajami wysoko rozwiniętymi – Korea Południowa, Meksyk, Europa Środkowo-Wschodnia | 49 |
Korea Południowa | 49 |
Meksyk | 52 |
Europa Środkowa i Wschodnia | 54 |
2.5. BRIC – nowe potęgi na globalnym rynku | 56 |
3. Wpływ procesów globalizacji i regionalizacji na zmiany w światowym przemyśle samochodowym | 59 |
3.1. Charakter przemysłu samochodowego w dobie globalizacji | 59 |
3.2. Szczupły system produkcyjny | 66 |
3.3. Znaczenie outsourcingu i modularyzacji dla procesów produkcyjnych | 70 |
4. Modele rozwoju przemysłu samochodowego na rynkach wschodzących | 75 |
4.1. Brazylijski model otwartego rynku | 75 |
4.2. Indyjski model oparty na protekcjonizmie państwowym | 80 |
4.3. Model stopniowego rozwoju w Chinach | 86 |
5. Rola rynków wschodzących w światowym przemyśle samochodowym | 91 |
5.1. Wzrost znaczenia krajów BRIC na rynku samochodowym | 91 |
5.2. Czynniki kształtujące rozwój przemysłu samochodowego w krajach BRIC | 96 |
5.3. Perspektywy dalszej ekspansji | 104 |
6. Procesy umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego | |
Zakończenie | 109 |
Aneks 1. Dziesięciu największych producentów samochodów w 2010 roku, zmiany wielkości produkcji oraz udziału na najważniejszych rynkach na skutek globalizacji | 112 |
Aneks 2. Dziesięciu największych globalnych dostawców części i komponentów w 2010 roku | 113 |
Aneks 3. Najważniejsze połączenia i alianse producentów samochodów w latach 1970–2000 | 114 |
Bibliografia | 117 |
Spis tabel | 124 |
Spis rysunków | 125 |