POLECAMY
Format:
ibuk
Celem prezentowanej publikacji jest rekonstrukcja i krytyczna analiza szkolnej narracji historyczno-dydaktycznej w polskich podręcznikach do nauczania historii w gimnazjum. Narracje te są badane pod kątem występowanie w nich stereotypowych wzorców kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem oceny ich roli i miejsca w prezentowanych koncepcjach historii narodu i państwa, Europy i świata. Celem tych badań była i jest diagnoza oraz wypracowanie propozycji nowego równościowego spojrzenia na dzieje człowieka z uwzględnieniem szerokiego spektrum aktywności kobiet w przeszłości. Mamy nadzieję, że wyniki przedstawionych w książce badań będą miały szerokie zastosowanie praktyczne i z pewnością wpłyną na uwrażliwienie historyków, nauczycieli, metodyków, autorów i recenzentów podręczników na problem stereotypów związanych z płcią kwestie równouprawnienia kobiet i mężczyzn w społeczeństwie.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 622 |
Kategoria | Dydaktyka historii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2867-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Dlaczego potrzebujemy historii kobiet i kobiet w historii? | 7 |
Część I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNE NA TEMAT SZKOŁY, PODRĘCZNIKÓW I HISTORIOGRAFII | 11 |
ROZDZIAŁ 1. Szkoła jako miejsce reprodukcji kulturowej stereotypów i uprzedzeń oraz socjalizacji do ról rodzajowych | 13 |
ROZDZIAŁ 2. Pytając o kobiety. Orientacja krytyczna w badaniach nad podręcznikami historii | 20 |
ROZDZIAŁ 3. Czy historia ma płeć? „Historia kobiet/rodzaju” jako dyskurs rewoltujący porządek narracji historycznej w Polsce | 42 |
Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 65 |
Procedura badań | 67 |
Część III. ANALIZA MATERIAŁU EMPIRYCZNEGO ORAZ WNIOSKI Z BADAŃ ILOŚCIOWO-JAKOŚCIOWYCH | 77 |
ROZDZIAŁ 1. Analiza ilościowo-jakościowa. Podstawa programowa. Historia. Gimnazjum | 79 |
ROZDZIAŁ 2. Analiza ilościowa. Reprezentacja kobiet i mężczyzn. Przegląd przez epoki | 87 |
ROZDZIAŁ 3. Analiza ilościowo-jakościowa. Udział kobiet ze względu na miejsce w strukturze narracji podręcznika | 147 |
ROZDZIAŁ 4. Analiza jakościowo-ilościowa. Zeszyty ćwiczeń | 148 |
ROZDZIAŁ 5. Analiza jakościowa podłużna – kategorie kluczowe | 164 |
5.1. Sławne kobiety | 164 |
5.2. Kobieta. Status i prawa | 210 |
5.3. Kobieta. Związki intymne, małżeństwo, rodzina, macierzyństwo | 241 |
5.4. Kobieta. Edukacja i wykształcenie | 340 |
5.5. Kobieta. Praca i zajęcia | 358 |
5.6. Kobieta. Sztuka i życie kulturalne | 383 |
5.7. Kobieta. Życie religijne | 423 |
ROZDZIAŁ 6. Analiza jakościowa poprzeczna – subkategorie | 463 |
6.1. Kobieta. Władza | 463 |
6.2. Kobieta. Ofiara przemocy | 477 |
6.3. Kobieta. Ciało, piękno, seksualność, choroba, śmierć | 520 |
6.4. Kobieta. Moda i strój | 553 |
6.5. Kobieta. Symbol, alegoria, karykatura, satyra… | 565 |
6.6. Kobieta. Pokazana – nieopowiedziana | 573 |
ROZDZIAŁ 7. Wnioski z badań ilościowo-jakościowych | 588 |
7.1. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy podłużnej (kategorie główne) | 590 |
7.2. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy poprzecznej (subkategorie) | 599 |
Zakończenie. Jakiej historii kobiet potrzebujemy w podręcznikach historii do gimnazjum? | 605 |
Bibliografia | 607 |
“Unworthy of history?”. On the Absence and Stereotypical Images of Women in Light of the Historical Narrative in Middle School Textbooks | 619 |