POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka omawia transformację kultury rusko-prawosławnej, jaka dokonywała się pod wpływem burzliwych wydarzeń na tle religijnym w Rzeczypospolitej w końcu wieku XVI i w wieku XVII. Odwołuje się do brzemiennych w skutki następstw reformacji i soboru trydenckiego, które zdominowały kulturę, politykę i Kościół na Rusi polsko-litewskiej. Znane wydarzenia historyczne, takie jak: unia brzeska, smuta moskiewska, czy schizmy kościelne, zyskały w książce odmienną interpretację, gdyż autorka omawia je z perspektywy fundamentalnych różnic istniejących pomiędzy kulturą łacińską i rusko-bizantyjską. Publikacja ukazuje dominujący wpływ odmiennej mentalności obu chrześcijańskich światów na ważne wydarzenia wspólnej historii Moskwy i Polski, a także wyjaśnia podłoże różnic w pojmowaniu człowieka, historii, państwa, Kościoła, eschatologii i oświaty. Nawiązując do współczesnych konfliktów na tle konfesyjnym i politycznym, sięga do ich źródeł, odwołuje się do podstaw kultury rusko-prawosławnej, co pozwala zrozumieć specyfikę rosyjskiego postrzegania świata.
Książka wyjaśnia, jakie są możliwości i granice wzajemnego zrozumienia, co łączy i dzieli oba światy, wskazuje na ważne dla nich symbole, które stanowią zarzewie konfliktu. Celem autorki jest pokazanie, że zasadnicza różnica pomiędzy światem kultury greckiej i łacińskiej miała kolosalny wpływ na kształtowanie się chrześcijańskiej Europy. Tam, gdzie przebiega granica tych światów, historia ściśle łączy się z eschatologią. Dlatego, zarówno dla Polaków, jak i Litwinów, Ukraińców i Rosjan wydarzenia z odległej przeszłości są wiecznie aktualne. Podobnie jest na Bałkanach. Racjonalna historiografia nie jest w stanie w pełni rozjaśnić te zawiłości.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Historia Europy |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2315-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
ROZDZIAŁ I. JAKA BYŁA KULTURA RUSI MOSKIEWSKIEJ I JAK O NIEJ PISANO | 7 |
1. Sposób istnienia kultury rusko-bizantyjskiej a współczesne koncepcje kulturoznawcze | 9 |
2. Jak Rosjanie postrzegali początki swojej kultury. Spór metodologii z ideologią | 17 |
3. Przyczyny kryzysu tożsamości kultury rosyjskiej | 33 |
ROZDZIAŁ II. JEDNA WIARA DWIE KULTURY | 45 |
1. Polityka i unia Kościoła | 47 |
2. Reforma bez reformacji | 73 |
ROZDZIAŁ III. PNEUMA ET RATIO | 87 |
1. Filozofia a chrześcijaństwo | 89 |
2. Istnienie i myślenie. Dwa wektory greckiej i łacińskiej kultury chrześcijańskiej | 103 |
3. Discere necesse est | 117 |
ROZDZIAŁ IV. UPADEK III RZYMU. NARODZINY NOWEJ JEROZOLIMY | 141 |
1. Smuta | 143 |
2. Symbole prawosławia w kontekście smuty | 161 |
3. Moskwa – państwo prawne | 173 |
4. Koniec diarchii | 193 |
ROZDZIAŁ V. W STRONĘ ŚWIATA RACJONALNEGO ŁADU | 211 |
1. Kto nosi pochodnię słońca?, | 213 |
2. Moscovia occidentalis | 237 |
ZAKOŃCZENIE | 247 |
INDEKS OSÓB | 273 |