INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Badanie emocji (odczuwanych uczuć) nie jest procesem łatwym i oczywistym. Pytanie o naturę emocji zostaje wciąż otwarte. Ze względu na fakt, że emocje pozostają w sferze indywidualnych doświadczeń jednostki, są naturalnym i spontanicznym wyposażeniem, do dziś nie ma jednoznacznych wskazań, czym są emocje, kiedy powstają, od czego zależą i jak nimi zarządzać. Celem pracy jest opis emocji towarzyszących w codziennej pracy nauczycielom i przedstawicielom handlowym. Główny nacisk teoretyczny położony został na teorie wyrosłe na gruncie perspektywy interakcjonistycznej. Szczególna uwaga zwrócona została na sposoby kierowania emocjami oraz strategie stosowane podczas radzenia sobie z powstającymi emocjami w obu grupach zawodowych.
W książce zawarto śmiały i poznawczo cenny pomysł naukowej obserwacji procesów emocjonalnych w dwóch środowiskach zawodowych nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Jest to cenne ujęcie procesów socjologicznych znamionujące opanowanie multidyscyplinarnego warsztatu badacza. Ukazane zostały emocje społeczne, takie jak wstyd, duma i poczucie winy oraz procesy interakcyjne, normy środowiskowe, rytuały, ceremonie i reguły zachowań, a nawet łańcuchy rytuałów interakcyjnych. Jest to nowatorskie ujęcie dość rzadko wyodrębnianych procesów psychicznych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-596-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Wprowadzenie | 11 |
Co to są emocje? | 11 |
Emocje podstawowe i pochodne | 15 |
Proces regulacji emocji | 17 |
ROZDZIAŁ I Założenia metodologiczne | 21 |
1.1. Inspiracje badawcze | 21 |
1.2. Badanie emocji. Problemy metodologiczne | 24 |
1.2.1. Zastosowanie obserwacji uczestniczącej do badania emocji | 25 |
1.2.2. Zastosowanie wywiadu swobodnego i/lub narracyjnego do badania emocji | 29 |
1.2.3. Zastosowanie studium przypadku do badania emocji | 30 |
1.3. Cel i problematyka pracy | 33 |
1.4. Metoda badawcza | 34 |
1.4.1. Obserwacja uczestnicząca | 35 |
1.4.2. Wywiad swobodny | 36 |
1.4.3. Inne techniki badawcze zastosowane w pracy | 37 |
1.5. Dobór próby oraz charakterystyka zbiorowości badanej | 39 |
1.6. Trudności podczas zbierania danych w kontekście problemu badania emocji | 43 |
1.7. Badanie emocji. Uwagi końcowe | 45 |
ROZDZIAŁ II Socjologiczne koncepcje emocji | 47 |
2.1. Pierwsze koncepcje emocji | 52 |
2.1.1. Arystotelesowska koncepcja umiaru jako złotego środka | 52 |
2.1.2. Karol Darwin o emocjach | 55 |
2.1.3. Emocje w koncepcji Emila Durkheima | 56 |
2.2. Emocje a rytuały interakcyjne | 57 |
2.2.1. Emocje w świetle dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana | 57 |
2.2.2. Koncepcja łańcuchów rytuałów interakcyjnych Randalla Collinsa | 59 |
2.3. Wstyd, duma i poczucie winy w wybranych koncepcjach socjo-psychologicznych | 60 |
2.3.1. Koncepcja wstydu i dumy Thomasa Scheffa | 60 |
2.3.2. Wstyd i poczucie winy w koncepcji June Tangney | 63 |
2.4. Konstruktywistyczne podejście do emocji Jamesa Avrilla | 66 |
2.5. Zarządzanie emocjami. Kulturowa koncepcja emocji Arlie Russell Hochschild | 67 |
2.6. Władza i status w socjologicznej koncepcji strukturalnej Theodore D. Kempera | 69 |
ROZDZIAŁ III Praca jako źródło emocji | 72 |
3.1. Praca w ujęciu socjologicznym | 72 |
3.1.1. Praca w teorii strukturalno-funkcjonalnej | 75 |
3.1.2. Praca w koncepcji Karola Marksa | 77 |
3.1.3. Praca w koncepcjach interakcjonistycznych | 81 |
3.1.4. Zwód jako pojęcie socjologiczne | 83 |
3.2. Praca przedstawiciela handlowego – cechy charakterystyczne | 85 |
3.3. Praca nauczyciela – cechy charakterystyczne | 91 |
ROZDZIAŁ IV Rytuały organizacyjne – wspólne odczuwanie emocji | 104 |
4.1. Rytuał wśród innych typów zachowań | 105 |
4.2. Reguły wśród innych typów zachowań | 108 |
4.3. Rytuały i reguły w środowisku przedstawicieli handlowych i nauczycieli | 110 |
4.3.1. Rytuały | 110 |
4.3.2. Reguły | 119 |
4.4. Rada pedagogiczna jako specyficzny typ rytuału organizacyjnego | 123 |
4.4.1. Szkolenia przedstawicieli handlowych jako miejsce rytuałów oraz pracy emocjonalnej | 133 |
4.4.2. Metody i techniki szkoleniowe | 134 |
4.4.3. Szkolenia w percepcji uczestników | 139 |
ROZDZIAŁ V Sposoby motywowania jako źródło emocji | 145 |
5.1. Motywacja, motyw, motywowanie – próba zdefiniowania pojęć | 145 |
5.2. Krótka charakterystyka teorii motywacji | 151 |
5.3. Motywy działań przedstawicieli handlowych oraz nauczycieli w odniesieniu do środowiska pracy | 161 |
5.4. Rytualno-symboliczny system motywowania | 173 |
5.5. Duma jako motywator | 180 |
ROZDZIAŁ VI Kierowanie własnymi emocjami w sytuacji pracy | 186 |
6.1. Techniki radzenia sobie z emocjami w sytuacji pracy | 186 |
6.1.1. Ukrywanie i pomijanie biograficznych faktów ze względu na wystąpienie negatywnych emocji | 186 |
6.1.2. Racjonalizacje, radzenie sobie z emocjami oraz sterowanie emocjami | 192 |
6.1.3. Działania podejmowane w sytuacji pojawienia się emocji. Wyniki badań kwestionariuszowych | 196 |
6.2. Emocje społeczne jako emocje kierujące jednostką w sytuacji pracy | 200 |
6.2.1. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy nauczyciela | 203 |
6.2.1.1. Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w pracy nauczyciela | 209 |
6.2.1.2. Wsparcie instytucji jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z emocjami negatywnymi w pracy nauczyciela | 213 |
6.2.2. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego | 215 |
Zakończenie | 226 |
Bibliografia | 237 |
Spis tabel, rysunków, schematów, fotografii, wykresów | 250 |
Od redakcji | 252 |