Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego

1 opinia

Format:

ibuk

Badanie emocji (odczuwanych uczuć) nie jest procesem łatwym i oczywistym. Pytanie o naturę emocji zostaje wciąż otwarte. Ze względu na fakt, że emocje pozostają w sferze indywidualnych doświadczeń jednostki, są naturalnym i spontanicznym wyposażeniem, do dziś nie ma jednoznacznych wskazań, czym są emocje, kiedy powstają, od czego zależą i jak nimi zarządzać. Celem pracy jest opis emocji towarzyszących w codziennej pracy nauczycielom i przedstawicielom handlowym. Główny nacisk teoretyczny położony został na teorie wyrosłe na gruncie perspektywy interakcjonistycznej. Szczególna uwaga zwrócona została na sposoby kierowania emocjami oraz strategie stosowane podczas radzenia sobie z powstającymi emocjami w obu grupach zawodowych.
W książce zawarto śmiały i poznawczo cenny pomysł naukowej obserwacji procesów emocjonalnych w dwóch środowiskach zawodowych nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Jest to cenne ujęcie procesów socjologicznych znamionujące opanowanie multidyscyplinarnego warsztatu badacza. Ukazane zostały emocje społeczne, takie jak wstyd, duma i poczucie winy oraz procesy interakcyjne, normy środowiskowe, rytuały, ceremonie i reguły zachowań, a nawet łańcuchy rytuałów interakcyjnych. Jest to nowatorskie ujęcie dość rzadko wyodrębnianych procesów psychicznych.


Rok wydania2013
Liczba stron252
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-596-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Wprowadzenie     11
  Co to są emocje?     11
  Emocje podstawowe i pochodne     15
  Proces regulacji emocji     17
  
  ROZDZIAŁ I Założenia metodologiczne     21
  1.1. Inspiracje badawcze     21
  1.2. Badanie emocji. Problemy metodologiczne     24
  1.2.1. Zastosowanie obserwacji uczestniczącej do badania emocji     25
  1.2.2. Zastosowanie wywiadu swobodnego i/lub narracyjnego do badania emocji     29
  1.2.3. Zastosowanie studium przypadku do badania emocji     30
  1.3. Cel i problematyka pracy     33
  1.4. Metoda badawcza     34
  1.4.1. Obserwacja uczestnicząca     35
  1.4.2. Wywiad swobodny     36
  1.4.3. Inne techniki badawcze zastosowane w pracy    37
  1.5. Dobór próby oraz charakterystyka zbiorowości badanej     39
  1.6. Trudności podczas zbierania danych w kontekście problemu badania emocji     43
  1.7. Badanie emocji. Uwagi końcowe     45
  
  ROZDZIAŁ II Socjologiczne koncepcje emocji     47
  2.1. Pierwsze koncepcje emocji     52
  2.1.1. Arystotelesowska koncepcja umiaru jako złotego środka     52
  2.1.2. Karol Darwin o emocjach     55
  2.1.3. Emocje w koncepcji Emila Durkheima     56
  2.2. Emocje a rytuały interakcyjne     57
  2.2.1. Emocje w świetle dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana     57
  2.2.2. Koncepcja łańcuchów rytuałów interakcyjnych Randalla Collinsa     59
  2.3. Wstyd, duma i poczucie winy w wybranych koncepcjach socjo-psychologicznych     60
  2.3.1. Koncepcja wstydu i dumy Thomasa Scheffa     60
  2.3.2. Wstyd i poczucie winy w koncepcji June Tangney     63
  2.4. Konstruktywistyczne podejście do emocji Jamesa Avrilla     66
  2.5. Zarządzanie emocjami. Kulturowa koncepcja emocji Arlie Russell Hochschild     67
  2.6. Władza i status w socjologicznej koncepcji strukturalnej Theodore D. Kempera     69
  
  ROZDZIAŁ III Praca jako źródło emocji     72
  3.1. Praca w ujęciu socjologicznym     72
  3.1.1. Praca w teorii strukturalno-funkcjonalnej     75
  3.1.2. Praca w koncepcji Karola Marksa     77
  3.1.3. Praca w koncepcjach interakcjonistycznych     81
  3.1.4. Zwód jako pojęcie socjologiczne     83
  3.2. Praca przedstawiciela handlowego – cechy charakterystyczne     85
  3.3. Praca nauczyciela – cechy charakterystyczne     91
  
  ROZDZIAŁ IV Rytuały organizacyjne – wspólne odczuwanie emocji     104
  4.1. Rytuał wśród innych typów zachowań     105
  4.2. Reguły wśród innych typów zachowań     108
  4.3. Rytuały i reguły w środowisku przedstawicieli handlowych i nauczycieli     110
  4.3.1. Rytuały     110
  4.3.2. Reguły     119
  4.4. Rada pedagogiczna jako specyficzny typ rytuału organizacyjnego     123
  4.4.1. Szkolenia przedstawicieli handlowych jako miejsce rytuałów oraz pracy emocjonalnej     133
  4.4.2. Metody i techniki szkoleniowe     134
  4.4.3. Szkolenia w percepcji uczestników     139
  
  ROZDZIAŁ V Sposoby motywowania jako źródło emocji     145
  5.1. Motywacja, motyw, motywowanie – próba zdefiniowania pojęć     145
  5.2. Krótka charakterystyka teorii motywacji     151
  5.3. Motywy działań przedstawicieli handlowych oraz nauczycieli w odniesieniu do środowiska pracy     161
  5.4. Rytualno-symboliczny system motywowania     173
  5.5. Duma jako motywator     180
  
  ROZDZIAŁ VI Kierowanie własnymi emocjami w sytuacji pracy     186
  6.1. Techniki radzenia sobie z emocjami w sytuacji pracy     186
  6.1.1. Ukrywanie i pomijanie biograficznych faktów ze względu na wystąpienie negatywnych emocji     186
  6.1.2. Racjonalizacje, radzenie sobie z emocjami oraz sterowanie emocjami     192
  6.1.3. Działania podejmowane w sytuacji pojawienia się emocji. Wyniki badań kwestionariuszowych     196
  6.2. Emocje społeczne jako emocje kierujące jednostką w sytuacji pracy     200
  6.2.1. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy nauczyciela     203
  6.2.1.1. Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w pracy nauczyciela     209
  6.2.1.2. Wsparcie instytucji jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z emocjami negatywnymi w pracy nauczyciela     213
  6.2.2. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego     215
  
  Zakończenie     226
  Bibliografia     237
  Spis tabel, rysunków, schematów, fotografii, wykresów     250
  Od redakcji     252
RozwińZwiń