Zanikanie i istnienie niepełne

W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,14  25,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,20 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,14 zł  


17,14

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości jest próbą spojrzenia na podmiotowość nowoczesną jako na wydarzenie nieustannej zmiany, niepełne i niedokończone. Autorzy artykułów, które zbiera ten niewielki tom, podejmują się refleksji nad tymi przejawami obecności „ja”, które naznaczone są swego rodzaju niezbornością, a tym samym, które charakteryzuje specyficzna nieuchwytność, czy też, jak w tytule, zanikanie. Większość tekstów można włączyć do radykalnej linii refleksji dotyczącej problemu podmiotowości odkrywającej wewnątrz siebie stratę, eksponującej własną niepełność i brak. Rozpiętość chronologiczna analizowanych dzieł w artykułach, co wynika już z samego tytułu tomu, ma swoje uzasadnienie w przyjęciu możliwości pomyślenia kwestii podmiotowości pojętej inaczej niż wytwór konkretnej epoki. W książce można wyróżnić trzy główne linie rozważań – ekspozycje podmiotowości późnego romantyzmu, wysokiego modernizmu i ponowoczesności. Romantyzm, szczególnie okres kryzysu romantycznego „ja”, stanowi niejako „arche” nowoczesnego podmiotu. Niemożliwość ustalenia ścisłej formy obecności podmiotu w reprezentacji, a zarazem stałe do tego dążenie, jest jednym z głównych problemów modernizmu, ale odkrycia tego należy doszukiwać się w późnym romantyzmie. Natomiast późna nowoczesność wraz ze swym pluralizmem przynosi przesunięcie wartości celu względem wartości środków. Nie ma celu, do którego się dąży, są tylko środki dążenia, zatem ustalenia podmiotowości stale zanikają na rzecz przygodnych tożsamości. Zanikanie, brak kompletnych realizacji, migotanie podmiotowości stanowią wyłaniającą się z książki tezę dotyczącą granicznych przejawów obecności „ja” w perspektywie „trzech czasów”: romantyzmu, modernizmu i ponowoczesności. Poprzez owe skupienie uwagi na zrębach, przestrzeniach pogranicznych, kształtach niestandardowych książka wskazuje na nieustanną otwartość pytania o podmiot, a także na wymóg stałej rewizji dotychczasowych uwzględnień i potrzebę nowych, adekwatnych opisów. Tom zbiera artykuły badaczy z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Kardynała Stanisława Wyszyńskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Śląskiego.


Rok wydania2013
Liczba stron258
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-238-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp (Leszek Zwierzyński, Paweł Paszek) /    7
  
  ROMANTYCZNE ZAŁOŻENIE – W STRONĘ PODMIOTOWOŚCI NOWOCZESNEJ
  
  Leszek Zwierzyński
  „Ja” poetyckie Słowackiego – próba ujęcia konstelacyjnego /    15
  
  Lucyna Nawarecka
  Ja – Duch. O podmiocie Króla-Ducha /    53
  
  Agata Seweryn
  Słowacki i świerszcze /    65
  
  Dariusz Seweryn
  Maria bez podmiotu. Powieść poetycka Antoniego Malczewskiego jako utwór epicki /    83
  
  PODMIOTOWOŚĆ I EKSCES
  
  Włodzimierz Szturc
  Pisanie jest doszczętne – Antonin Artaud /    113
  
  Kamila Gęsikowska
  Doświadczenie postrzegania pozazmysłowego – przypadek Agni Pilch /    129
  
  Magdalena Bisz
  „Ja” psychotyczne – „ja” twórcze. O Aurelii Gerarda de Nervala /    145
  
  PRZEKROCZENIA: NOWOCZESNOŚĆ I PONOWOCZESNOŚĆ
  
  Magdalena Saganiak
  Bourne. Podmiotowość znaleziona na marginesie, czyli o metafizyce w sztuce masowej /    169
  
  Tomasz Gruszczyk
  We wstecznym lusterku. Konstytuowanie podmiotu w prozie Zygmunta Haupta /    191
  
  Paweł Paszek
  Modlitwa i nieobecność. Poe-teo-logia Ryszarda Krynickiego /    211
  
  Alina Świeściak
  Przygodne tożsamości Andrzeja Sosnowskiego /    235
  
  Indeks nazw osobowych /    249
RozwińZwiń