Wychowanie do samodzielności: kluczowy czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawności

Wychowanie do samodzielności: kluczowy czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawności

1 opinia

Format:

ibuk

(...) Praca zogniskowana jest na poszukiwaniu i analizie relacji zachodzących pomiędzy cechami wychowania, z jakimi zetknęły się i doświadczały w dzieciństwie badane osoby niepełnosprawne, a ich późniejszą aktywnością zawodową i wybranymi aspektami szerzej rozumianego sukcesu życiowego. Autorzy uznają, że „sposób wychowania dziecka od najmłodszych lat w ogromnym stopniu decyduje o tym, na ile będzie ono przygotowane do radzenia sobie w życiu i do podejmowania oraz efektywnego wypełniania zadań okresu dorosłości”. Jednym z takich ogólnie pojętych zadań jest przynoszące satysfakcję funkcjonowanie na rynku pracy. Tak więc problem aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych rozpatrywany jest tutaj jako odłożony efekt wychowania. Wychowanie – określone jego cechy – może wyposażyć człowieka w osobisty kapitał, który bądź to procentuje w dorosłości, bądź staje się dla danej osoby życiowym balastem, nie tylko w sytuacjach dotyczących zatrudnienia i funkcjonowania w rolach zawodowych. Z takiego punktu widzenia podjęte tu analizy nabierają szerokiego wymiaru praktycznego, bo pozwalają skupić się na pytaniu:



? jak wychowywać dzieci z ograniczoną sprawnością, aby łatwiej poradziły sobie w późniejszym dorosłym życiu (zwłaszcza zawodowym)? oraz


? jak wychowywać dzieci pozbawione deficytów sprawności, aby w razie ewentualnego ich nabycia lepiej mogły odnaleźć się na rynku pracy?



Pytanie to (jeżeli szerzej spojrzymy na problem wyzwań rozwojowych i potraktujemy niepełnosprawność jako jedno z nich) można sformułować bardziej ogólnie:



? jak wychowywać dzieci, aby lepiej radziły sobie w życiu, nawet gdy szczęśliwie zachowają pełną sprawność do późnych lat? Autorzy recenzowanej pracy próbują dostarczyć czytelnikom przystępnej, choć oczywiście cząstkowej odpowiedzi na tego typu pytania. (...)



(...) Praca Anny Brzezińskiej i Radosława Kaczana jest również cenną pozycją z tego względu, że uważnego czytelnika zmusza do refleksji na temat edukacji i wychowania (nie tylko osób niepełnosprawnych) – refleksji, która może niepokoić wychowawców opierających swe działania na wiedzy moralizatorskiej i powierzchownej zarazem.


W konkluzji chcę zaznaczyć, że pozycja ta jest – w moim przekonaniu – pracą godną szerokiego upowszechnienia ze względu na jej liczne, przywołane wyżej walory.


dr Krzysztof Puchalski


Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi


Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie


Publikacja bezpłatna powstała w ramach projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05 pt. Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.


Książka wydana w jednej z trzech serii publikacji prezentujących rezultaty i wyniki badań zespołu naukowców SWPS pod kierunkiem prof. Anny Izabeli Brzezińskiej finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Celem projektu było uzyskanie wiedzy odnośnie do zasobów osób niepełnosprawnych (ON), odkrycie istnienia stereotypów i uprzedzeń wobec ON oraz ukazanie kierunków zmiany nastawienia wobec ON podejmujących aktywne życie zawodowe. Badania były ukierunkowane na wykrycie barier, jakie współcześnie tkwią w mentalności ON, ich rodzin i osób związanych z ich zatrudnianiem.


Książka ukazała się w Serii III: OSOBY Z OGRANICZENIEM SPRAWNOŚCI NA RYNKU PRACY


Rok wydania2008
Liczba stron121
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaAcademica Wydawnictwo SWPS
ISBN-13978-83-89281-60-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Wychowanie do samodzielności jako warunek sukcesu na rynku pracy    11
    1.1. Wprowadzenie    11
    1.2. Dzieciństwo i dorastanie jako podstawa funkcjonowania w dorosłości    13
    1.3. Wychowanie jak podstawowy czynnik uzyskiwania samodzielności    21
    1.4. Wychowanie dziecka z ograniczeniami sprawności    27
      1.4.1. Okres niemowlęcy: 1 rok życia dziecka    28
      1.4.2. Wczesne dzieciństwo: 2–3 rok życia dziecka    29
      1.4.3. Okres przedszkolny: 3–6 rok życia dziecka    30
      1.4.4. Okres szkolny: 7–12 rok życia dziecka    30
      1.4.5. Okres dorastania 13–20 rok życia    31
    1.5. Wychowanie do samodzielności: wyniki badań    32
    1.6. Podsumowanie    34
  2. Kto i jak różni się pod względem sposobu wychowania?    37
    2.1. Wprowadzenie    37
    2.2. Czynniki socjodemograficzne    38
    2.3. Czynniki związane z niepełnosprawnościa    40
    2.4. Podsumowanie    47
  3. Czy doświadczenia z dzieciństwa są ważne dla funkcjonowania w dorosłości?    49
    3.1. Wprowadzenie    49
    3.2. Styl wychowania a umiejscowienie kontroli    50
    3.3. Styl wychowania a kompetencje osobiste    53
      3.3.1. Typ wychowania a zaufanie    55
      3.3.2. Typ wychowania a nastrój i samoakceptacja    55
      3.3.3. Wychowanie a postrzegane relacje z ludźmi    57
    3.4. Styl wychowania a aspiracje    58
    3.5. Styl wychowania a impulsywność    61
    3.6. Styl wychowania a wytrzymałość    64
    3.7. Podsumowanie    66
  4. Wychowanie do samodzielności a wyznaczniki sukcesu zawodowego i życiowego    69
    4.1. Wprowadzenie    69
    4.2. Wychowanie a zadowolenie z życia    70
    4.3. Wychowanie a aktywność zawodowa i wysokość osiąganych dochodów    73
    4.4. Podsumowanie    77
  5. Wychowanie do samodzielności: czy na wszystkich wpywa tak samo?    79
    5.1. Wprowadzenie    79
    5.2. Charakterystyka osób badanych w skupieniach wyróżnionych ze zwględu na zmienne wychowawcze    79
    5.3. Charakterystyka skupień ze wzgędu na zmienne socjodemograficzne i związane z niepełnosprawnością    82
    5.4. Charakterystyka skupień osób badanych ze względu na aktywność zawodową i zmienne podmiotowe    84
    5.5. Portrety grup    86
    5.6. Podsumowanie    90
  6. Rekomendacje    91
    6.1. Wprowadzenie    91
    6.2. Osoby z ograniczeniami sprawności    92
    6.3. Rodziny osób z ograniczeniami sprawności    94
    6.4. Pracodawcy osób z ograniczeniami sprawności    98
    6.5. Wspołpracownicy osób z ograniczeniami sprawności    99
    6.6. Nauczyciele i osoby przygotowujące szkolenia dla osób z ograniczeniami sprowności    101
    6.7. Psychologowie, lekarze, rehabilitanci i inni specjaliści dokonujący diagnozy oraz projektujący systemy pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności    103
    6.8. Podsumowanie    107
  Literatura    109
  Aneks: Podstawowe dane na temat projektu    111
RozwińZwiń