POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca zawiera opracowaną przez najwybitniejszych przedstawicieli środowisk z całej Polski diagnozę aktualnego stanu polonistyki, zarówno naukowej, jak i dydaktycznej, z próbą nakreślenia wizji jej przyszłości w odpowiedzi na wymagania czasu. Autorzy pytają o następujące problemy:
- polonistyka w przestrzeni uniwersytetu: między misją a rynkiem,
- ramy prawno-instytucjonalne studiów polonistycznych,
- integracja polonistyki w obrębie nauk humanistycznych,
- kierunki studiów polonistycznych,
- integracja środowiska polonistycznego – rozwiązania praktyczne,
- program polonistyki: kompetencja, formacja, specjalizacja,
- historia i teoria literatury jako dwa typy integracji dyscyplinowej,
- co robić z tekstami – analiza nurtów metodologicznych,
- filologia narodowa a komparatystyka,
- polonista na rynku, czyli sprawności polonisty,
- kształcenie polonistyczne,
- studia doktoranckie,
- przyszłość polonistyki – przyszłość humanistyki.
Wyraźnie zarysowuje się różnica metodologiczna, polegająca na różnym stopniu akceptacji najnowszych teorii badań literackich, którą można określić jako podział na tradycjonalistów i postępowców. Podział tych stanowisk dotyczy różnych obszarów: możliwości i warunków uprawiania historii literatury, akceptacji najnowszych teorii tekstu literackiego, różnego zakreślania granic interpretacji.
Mamy też do czynienia z różnymi reakcjami na nowe regulacje dotyczące kształcenia uniwersyteckiego, od głębokiej afirmacji nowej ustawy o szkolnictwie wyższym wraz z tym wszystkim, co z niej praktycznie zarówno dla dydaktyki uniwersyteckiej, jak i dla badań naukowych wynika, aż po jej odrzucenie w najbardziej skrajnych wypadkach. Wreszcie, daje się zauważyć podział w zakresie możliwości poszerzania oferty edukacyjnej filologii polskiej, od tych opowiadających się za utrzymaniem, w mniej więcej niezmienionej formie, tradycyjnych przedmiotów kształcenia, aż po głęboką redefinicję kierunków polonistycznych, połączoną z rezygnacją z dużej części kompetencji oferowanych przez tradycyjną filologię i historię literatury, z jednoczesnym otwarciem dyscypliny na problematykę nowych mediów i nowych form ekspresji tekstowych, współczesną komparatystykę, pluralistyczne badania kulturoznawcze i antropologiczne, na różne formy kreatywności tekstowej, słowem – na wielorakie przekroczenie tradycyjnych granic dyscypliny.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 510 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-190-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Po raz dwunasty | 5 |
KONCPECJE | |
Marian Bielecki: Horror vacui, czyli od Filologii Narodowej do Teorii – i z powrotem | 11 |
Mariusz Czubaj: Po dzikiej stronie tekstu.. O antropologii i literaturze | 23 |
Adam Dziadek: Cały świat jest tekstem! Polikontekstualność i transdyskursywność | 33 |
Stanisław Gajda: Nowa polska polityka językowa | 43 |
Hanna Gosk: Tożsamościotwórcze aspekty polonistycznych studiów postzależnościowych | 55 |
Andrzej Hejmej: Pasaże i refrakcje. Literatura – „filologia narodowa” – komparatystyka | 69 |
Jerzy Jarzębski: Interpretacja w edukacji polonistycznej | 77 |
Wojciech Kalaga: Inte/gracja a granice dyscypliny | 83 |
Ryszard Koziołek: Niewspółmierność historii literatury z historiami innych | 91 |
Ryszard Nycz: W stronę innowacyjnej humanistyki polonistycznej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje | 105 |
Józef Olejniczak: Zerwana więź. Co z doktorantami? (O paru doświadczeniach) | 125 |
Jarosław Płuciennik: Czy studia III stopnia mogą mieć charakter narodowy? iPoetyka na „polonistycznych” studiach doktoranckich | 133 |
Paweł Próchniak: Figura sensu (tezy) | 147 |
Krzysztof Uniłowski: Utracona tożsamość dyscypliny (jako szansa) | 153 |
Teresa Walas: Antropologia literatury jako możliwy rozsadnik jej odnowionej historii i słabej teorii | 167 |
Aneta Załazińska: Współczesne oblicze retoryki, czyli dlaczego polonistę należy uczyć mówić | 177 |
REWIZJE | |
Bogusław Bakuła: Narodowa czy rodzima? Filologia polska w perspektywie multikulturalizmu | 193 |
Kordian Bakuła: Nauczyciel noweltywny. Pomysły na dydaktyczny warsztat pracy | 213 |
Tomasz Bilczewski: Ancilla philologiae, ancilla nationis? Komparatystyka a filologia narodowa | 227 |
Andrzej Borowski: Tekst, miłość i pieniądze | 243 |
Sławomir Buryła: O trudnej sztuce nauczania dzisiaj | 249 |
Marcin Cieński: Między bezwładnością a rozproszeniem. Akademickie zwątpienie w tożsamość polonisty | 259 |
Maciej Dajnowski: „Polonistyka” jako katachreza inopiae causa | 271 |
Marian Kisiel: Współczesność: tekst umykający | 281 |
Krzysztof Kłosiński: Humanistyka w uniwersytecie | 289 |
Jarosław Ławski: Bezradność..Nauka – student – uniwersytet | 305 |
Anna Łebkowska: Tekst po relokacji | 325 |
Zbigniew Majchrowski: Dokąd zmierza polonistyka? | 335 |
Józef Tomasz Pokrzywniak: Od akredytacji do integracji. Konferencja Polonistyk Uniwersyteckich | 343 |
Stanisław Rosiek: Przekleństwo nadmiaru? Notatki do referatu | 347 |
Roma Sendyka: Sutura, czyli pytanie o podmiot studiów interdyscyplinarnych | 355 |
Mikołaj Sokołowski: Ewaluacja instrumentem polityki naukowej. Postulaty a rzeczywistość | 363 |
Andrzej Szahaj: Ku humanistyce zintegrowanej i krytycznej | 367 |
Piotr Śliwiński: Polonista na targu języków | 373 |
Wojciech Tomasik: Polonistyka podwyższonego ryzyka | 379 |
PRZEMIANY | |
Maciej Grochowski: Czym jest polonistyka? O relacjach między nauką a dydaktyką, wykształceniem a zawodem | 387 |
Inga Iwasiów: Od polonisty do artysty | 395 |
Władysław T. Miodunka: O potrzebie innowacji w dydaktyce polonistycznej | 405 |
Tomasz Mizerkiewicz: Tworzyć kierunki czy specjalizacje? | 417 |
Jacek Popiel: Polonistyka – czy jesteśmy jeszcze potrzebni? | 429 |
Magdalena Rabizo -Birek: Polonista jako „multiinstrumentalista” | 439 |
Dorota Siwicka: Centrum Komunikacji Polonistycznej (projekt) | 449 |
Dariusz Skórczewski: Między pedagogiką uniwersytecką a pedagogiką narodową, czyli teoria postkolonialna w „narzędziowni” polonisty | 455 |
Danuta Ulicka: Sub-, pre-, post-, inter-, czyli jak formy prefi skalne grają w teatrze literaturoznawczej mowy? | 473 |
Indeks osobowy | 489 |