Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej

Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej

1 opinia

Format:

ibuk

Piśmiennictwo zakonne doby staropolskiej, czyli począwszy od średniowiecza aż do kresu baroku, zwraca uwagę znacznym zróżnicowaniem, wielonurtowością, jak też interdyscyplinarnością. Z tego względu zajmują się nim badacze reprezentujący rożne dyscypliny i specjalności naukowe. Siłą rzeczy więc czego innego szukać będzie w piśmiennictwie zakonnym historyk, literaturoznawca, językoznawca, bibliolog, teolog, archeolog, historyk sztuki czy filozof.


Tom monograficzny ma pokazać bogactwo piśmiennictwa zakonnego. Stanowi w zasadzie pierwszą próbę syntetycznego ujęcia tak rozległego obszaru piśmiennictwa.


Artykuły tomu zawierają analizy wybranych dzieł: ze zbiorów bibliotek reformackich, kapucyńskich, dominikańskich, cysterskich, dominikańskich, działalności wydawniczej lwowskich jezuitów oraz analizy wybranych wątków z dzieł Diega de Estella.


Rok wydania2014
Liczba stron372
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-996-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne.    7
  
  1. Księgozbiory, dokumenty i drukarnie    13
  
  o. Anzelm Janusz Szteinke OFM, Rękopisy doby staropolskiej prowincji małopolskiej reformatów w Bibliotece Głównej Prowincji Franciszkanów-Reformatów w Krakowie    15
  Anna Kapuścińska, Staropolska kapucyńska twórczość hagiograficzna a straty w rękopiśmiennych zbiorach Warszawskiej Prowincji Kapucynów     26
  Tomasz Stolarczyk, Biblioteki klasztorne Braci Kaznodziejów w Gidlach, Łęczycy, Łowiczu, Piotrkowie Trybunalskim i w Sieradzu i ich księgozbiory w XVII wieku. Analiza porównawcza    44
  Rafał Kępa, Inkunabuły kanonickiej proweniencji w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.    55
  Magdalena Kuran, Dzieła historyczne w XVII-wiecznym księgozbiorze oo. reformatów krakowskiego klasztoru św. Kazimierza    85
  Andrzej Wałkówski, Pochodzenie kancelaryjne dokumentów – sołtysa Piotra, Racibora Wojcechowicza oraz trzech przedstawicieli rodu Odrowążów dla klasztoru cystersów w Mogile z lat 1228–1231     95
  Grzegorz Trościński, Kancjonał radomskich bernardynów ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu. Z dziejów zasobu pieśni religijnych polskich franciszkanów obserwantów    105
  Halina Rusińska-Giertych, Repertuar wydawniczy tłoczni zakonnych – na przykładzie Drukarni Jezuickiej we Lwowie    129
  Radosław Rusnak, Uwagi na marginesie edycji bazyliańskiego poematu O zabiciu Młodzianków    142
  
  2. Medytacje    155
  
  Maria Wichowa, Dignitas humana i humanitas christiana w poradniku medytacji Diega de Estella O wzgardzie świata i próżności jego w przekładzie Augustyna Kochańskiego (1611)    157
  Katarzyna Kaczor-Scheitler, Idea zastosowania zmysłów w medytacjach o Męce Pańskiej na przykładzie rękopisu przechowywanego w Archiwum Norbertanek Zwierzynieckich.    170
  Beata Łukarska, Formacja życia duchowego w wybranych medytacjach zakonnych z XVII i XVIII wieku    183
  
  3. Retoryka i filozofia    195
  
  Jakub Z. Lichański, Początki dyskursu akademickiego. Jezuickie Assertiones    197
  Dawid Szymczak, Historia w służbie polemiki wyznaniowej – na przykładzie kontaktów Rzymu z chrześcijaństwem wschodnim w pismach Piotra Skargi    210
  Katarzyna Kiszkowiak, Wątek Mater Dolorosa w Rozmyślaniach dominikańskich. Maryja w scenach pożegnania z Jezusem w Betanii.    227
  Jacek Kwosek, Scholastyczne inspiracje De acuto et arguto Macieja Kazimierza Sarbiewskiego    244
  
  4. Wzorce osobowe    251
  
  Bernadetta Puchalska-Dąbrowska, Charyzmat i święci Trzeciego Zakonu Świętego Franciszka w Kronikach trzech zakonów Marco da Lisboa z 1610 roku    253
  Michał Kuran, Hagiograficzny wizerunek świątobliwej wdowy Doroty Barzi – konstruowanie wzorców osobowych w kazaniu o. Adama Makowskiego Roczna i wieczna pamiątka    267
  Dorota Szagun, Językowy wyraz pobożności w szesnastowiecznej regule Zakonu Świętej Klary. Cnota ubóstwa jako główny element aktu normatywnego    285
  Anna Reglińska-Jemioł, Myśl teoretyczna o sztuce tańca w piśmiennictwie jezuickim XVII i XVIII     297
  Małgorzata Mieszek, „Od miękkich niewieścich afektów daleki umysł”, czyli Jan Bielski wobec Stanisława Konarskiego    308
  
  Dyskusja (opracował Dawid Szymczak)    317
  Bibliografia    341
  Indeks osób    357
RozwińZwiń