POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka prezentuje sposób podejścia do nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkolnej integracji indywidualnej. Biorąc pod uwagę charakter niepełnosprawności i specyfikę potrzeb edukacyjnych, nauka języka obcego nie ogranicza się do kształcenia ściśle językowego (rozwijania językowych kompetencji komunikacyjnych), lecz jest także możliwością uzyskania korzyści terapeutycznych. Autorka przedstawia działania o znaczeniu kompensującym utrudnione/zaburzone funkcjonowanie językowo-komunikacyjne oraz działania mające na celu rozwijanie kompetencji uczenia się języków. Na koniec zamieszczono analizę skuteczności stosowanych narzędzi oceniania postępów na egzaminach gimnazjalnych i maturalnych oraz przedstawiono propozycję oceniania tzw. wartości dodanych w nauce języka obcego
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Nauka języków obcych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2562-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. INTEGRACJA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W SZKOŁACH OGÓLNODOSTĘPNYCH | 15 |
1. Niepełnosprawność w kontekście edukacji | 17 |
1.1. Interpretacja pojęcia niepełnosprawności | 17 |
1.2. Uczeń z niepełnosprawnością wyzwaniem dla szkoły | 23 |
1.2.1. Diagnozowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych | 23 |
1.2.2. Wspieranie rozwoju ucznia z niepełnosprawnością | 27 |
2. Modele integracji w systemie kształcenia powszechnego | 30 |
2.1. Modele integracji jako wynik uwarunkowań kulturowych i politycznych | 30 |
2.2. Integracja a nauczanie włączające | 35 |
2.3. Ewolucja integracyjnego podejścia do kształcenia w Polsce | 42 |
2.3.1. Integracja edukacyjna a integracja społeczna | 42 |
2.3.2. Uregulowania prawne | 45 |
2.3.3. Za i przeciw nauczaniu integracyjnemu w szkołach ogólnodostępnych | 51 |
3. Podsumowanie i wnioski. Wyzwania dla kształcenia integracyjnego w szkołach ogólnodostępnych | 56 |
II. EDUKACJA JĘZYKOWA W SZKOLNEJ INTEGRACJI INDYWIDUALNEJ | 61 |
1. Cele nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością | 63 |
1.1. Rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych | 64 |
1.1.1. Kompetencja jako wyznacznik posługiwania się językiem | 64 |
1.1.2. Zakresy rozwoju językowych kompetencji komunikacyjnych | 70 |
1.1.3. Operacjonalizacja celów językowych | 76 |
1.2. Wartości dodane nauki języka obcego | 81 |
1.2.1. Kompetencje kluczowe | 83 |
1.2.2. Operacjonalizacja kompetencji kluczowych | 88 |
2. Edukacja językowa a założenia integracji indywidualnej | 90 |
2.1. Edukacja językowa i cele integracji społecznej | 91 |
2.2. Zasada indywidualizacji | 93 |
3. Podsumowanie. Perspektywy dla edukacji językowej w szkolnej integracji indywidualnej | 98 |
III. NAUCZANIE JĘZYKÓW OBCYCH A DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE | 101 |
1. Językowe działania kompensacyjne | 103 |
1.1. „Przenikanie się” języków na etapie ich równoległego przyswajania | 104 |
1.2. Kompensowanie deficytów językowych, komunikacyjnych i poznawczych | 110 |
1.2.1. Charakterystyka trudności językowych | 111 |
1.2.1.1. Podsystemy języka | 112 |
1.2.1.2. Przyswajanie pojęć | 115 |
1.2.1.3. Funkcjonowanie komunikacyjne | 116 |
1.2.2. Kompensowanie trudności językowo-komunikacyjnych poprzez naukę języka obcego | 117 |
2. Rozwijane kompetencji uczenia się języków w perspektywie terapeutycznej | 124 |
2.1. Znaczenie metapoznania w nauce języków obcych | 126 |
2.1.1. Istota metapoznania w ujęciu konstruktywistycznym i fenomenologicznym | 127 |
2.1.2. Transfer wiedzy, umiejętności i środków poznawczych | 131 |
2.2. Motywacyjna wartość nauki języka obcego | 136 |
3. Podsumowanie. Korzyści terapeutyczne jako element skuteczności nauki języka obcego uczniów z niepełnosprawnością | 145 |
IV. SKUTECZNOŚĆ NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ | 149 |
1. Językowe kompetencje komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością w ocenianiu sumatywnym | 151 |
1.1. Wymagania egzaminacyjne i sposoby ich dostosowania | 151 |
1.2. Wyniki nauczania języków obcych w testach egzaminacyjnych | 165 |
2. Ocenianie wartości dodanych nauki języków obcych | 173 |
2.1. Wartości dodane w opiniach nauczycieli | 173 |
2.2. Ocenianie wartości dodanych – przykłady | 181 |
2.1.1. Dokonywanie transferu | 183 |
2.1.2. Samoocenianie wypowiedzi pisemnych | 187 |
2.1.3. Porównywanie języków | 190 |
2.1.4. Wykorzystanie metod terapeutycznych | 193 |
3. Podsumowanie i wnioski. Warunki podnoszenia efektywności nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością | 196 |
Zakończenie | 200 |
Bibliografia | 203 |
Załączniki | 219 |
Foreign language teaching to students with disabilities in general education schools (Summary) | 236 |