Konkurencyjność przedsiębiorstw. Metody badania. Case study

Konkurencyjność przedsiębiorstw. Metody badania. Case study

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Funkcjonowanie przedsiębiorstw w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu wymaga stosowania i rozwijania procesu zarządzania strategicznego. Umożliwia to osiąganie trwałej przewagi konkurencyjnej i przyczynia się do ich dalszego rozwoju. W kształtowaniu przewagi widoczna
jest koncentracja na poszukiwaniu unikatowych, trwałych, synergicznych i wyłącznych źródeł.
Ważnym elementem złożonego i wielopłaszczyznowego zagadnienia konkurencyjności przedsiębiorstw jest jej ocena. W opracowaniu tym, będącym kontynuacją zainteresowań autorów, podjęto zatem wątek metodyczny konkurencyjności podmiotów gospodarczych, przedstawiając wybrane metody jej oceny. W skali mikro wykorzystuje się w tym celu między innymi metody z zakresu zarządzania strategicznego, a nawet można mówić o rosnącym zainteresowaniu nimi. W pracy scharakteryzowano niektóre z tych metod, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów badania otoczenia konkurencyjnego. Przedstawiono również wybrane metody ilościowej i jakościowej oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, a także wyniki badań konkurencyjności sześciu przedsiębiorstw sektora MSP w regionie zachodniopomorskim, wykonanych metodą case study. Książka adresowana jest do słuchaczy kierunków zarządzania i ekonomii uczelni różnych typów, przede wszystkim kształcących w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem oraz przedsiębiorców pragnących pogłębić swoją wiedzę z dziedziny zarządzania.

Publikację tę opracowali pracownicy Katedry Ekonomiki Przedsiębiorstw Instytutu Ekonomiki
i Organizacji Przedsiębiorstw Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego.


Rok wydania2010
Liczba stron174
KategoriaTeoria ekonomii
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-776-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. Metody analizy strategicznej w ocenie konkurencyjności przedsiębiorstw     10
  
  1.1. Podstawowe pojęcia i klasyfikacja metod oceny konkurencyjności przedsiębiorstw     10
  1.2. Wybrane metody analizy strategicznej     14
  1.2.1. Analiza makrootoczenia     14
  1.2.2. Metody analizy otoczenia konkurencyjnego     21
  1.2.3. Badanie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa    33
  1.2.4. Analiza SWOT     37
  
  Rozdział 2. Metody oceny konkurencyjności przedsiębiorstw    43
  
  2.1. Wybrane metody jakościowe w ocenie konkurencyjności przedsiębiorstw     43
  2.1.1. Metoda kwestionariuszowa w zbieraniu danych empirycznych do oceny konkurencyjności przedsiębiorstw     43
  2.1.2. Możliwości wykorzystania metod heurystycznych (eksperckich) w ocenie konkurencyjności podmiotów gospodarczych     48
  2.1.3. Studia przypadków jako metoda oceny konkurencyjności przedsiębiorstw w ocenie konkurencyjności przedsiębiorstw     51
  2.2. Wybrane metody ilościowe     56
  
  Rozdział 3. Badanie konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw    66
  
  3.1. Specyfika przedsiębiorstw sektora MSP     66
  3.2. Studium 1     83
  3.3. Studium 2     94
  
  Rozdział 4. Badanie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw     107
  
  4.1. Studium 1     107
  4.2. Studium 2     118
  4.3. Studium 3     131
  4.4. Studium 4     144
  
  Aneks     155
  Spis tabel i rysunków     167
  Literatura     169
  Summary     175
RozwińZwiń