Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru - kluczowe obszary decyzyjne

Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru - kluczowe obszary decyzyjne

1 opinia

Format:

ibuk

Rozwój nowych technologii, skracanie cyklu życia wyrobów, rosnące zróżnicowanie potrzeb klientów powodują, że problematyka komercjalizacji nowych technologii w ostatnich kilkunastu latach stała się bardzo popularna i nabiera coraz to większego znaczenia. Nowe technologie dla wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych działających w sektorach podlegających szybkim zmianom technologicznym, stanowią podstawę do budowania przewagi konkurencyjnej, wzrostu i zyskowności.


Komercjalizację najprościej można określić jako doprowadzenie do sprzedaży. W przypadku nowej technologii lub oryginalnych wyników badań naukowych w procesie tym menadżerowie muszą zmierzyć się z kilkoma ważnymi decyzjami, które często decydują o sukcesie przedsięwzięcia. Kluczowe decyzje dotyczą: przystąpienia do komercjalizacji (komercjalizować czy nie), wyboru sposobu ochrony własności intelektualnej, sposobu finansowania poszczególnych etapów tego procesu, czy wreszcie sposobu wprowadzania nowej technologii na rynek.


Skuteczne i przemyślane wybory składające się na kształt procesu komercjalizacji doprowadzą nie tylko do sprzedaży nowej technologii, ale również przyniosą wartość dodaną zarówno inicjatorom tego procesu, jak i innym uczestnikom łańcucha kreowania wartości (klientom, dla których były tworzone, partnerom biznesowym).


Rok wydania2013
Liczba stron370
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-875-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  
  Część I. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI I UWARUNKOWANIA ICH WYBORU – STUDIA TEORETYCZNE     17
  
  1. TAKSONOMIA KOMERCJALIZACJI NOWYCH TECHNOLOGII     19
  
  1.1. Nowe technologie    19
  1.2. Pojęcie komercjalizacji nowych technologii    23
  1.2.1. Wąskie i szerokie ujęcie pojęcia komercjalizacja     24
  1.2.2. Kluczowe komponenty definicji komercjalizacji nowych technologii     32
  1.3. Współczesne modele procesu komercjalizacji nowych technologii    42
  1.3.1. Model Stage-Gate     46
  1.3.2. Model Jolly’ego     50
  1.3.3. Model Goldsmitha     55
  1.3.4. Model De Geetera     58
  1.3.5. Model CTC. Uniwersytet Południowej Kalifornii     61
  1.4. Etapy procesu komercjalizacji nowych technologii    64
  1.4.1. Etap koncepcji     66
  1.4.2. Etap rozwoju     69
  1.4.3. Etap urynkowienia     73
  
  2. UWARUNKOWANIA WYBORU MODELU ORAZ KLUCZOWE OBSZARY DECYZYJNE W PROCESIE KOMERCJALIZACJI     81
  
  2.1. Uwarunkowania wyboru modelu procesu komercjalizacji    81
  2.2. Ocena potencjału komercyjnego nowych technologii    86
  2.2.1. Finansowe metody wyceny nowych technologii    88
  2.2.2. Opcje realne    92
  2.2.3. Ocena wartości dodanej innowacji według konsultantów Doblin    96
  2.2.4. Ocena potencjału komercyjnego technologii lub innowacji według IC2 Institute Uniwersytet Teksański w Austin    101
  2.3. Ochrona własności intelektualnej    106
  2.3.1. Przedmiot i zakres ochrony własności intelektualnej     107
  2.3.2. Znaczenie ochrony własności intelektualnej     114
  2.3.3. Zarządzanie własnością intelektualną     118
  2.3.4. Strategie ochrony własności intelektualnej     127
  2.3.5. Organizacyjna, sektorowa i technologiczna specyfika strategii ochrony własności intelektualnej     136
  2.4. Finansowanie procesu komercjalizacji    141
  2.4.1. Formy finansowania procesu komercjalizacji     142
  2.4.2. Wady i zalety potencjalnych form finansowania procesu komercjalizacji     146
  2.4.2.1. Kredyty i pożyczki bankowe     146
  2.4.2.2. Środki publiczne     146
  2.4.2.3. Anioł biznesu     148
  2.4.2.4. Venture capital     153
  2.4.2.5. Emisja akcji     157
  2.4.2.6. Inwestor branżowy     159
  2.5. Wybór strategii komercjalizacji     160
  2.5.1. Komercjalizacja na bazie własnych zasobów     174
  2.5.2. Sprzedaż patentu lub sprzedaż licencji     175
  2.5.3. Współdziałanie     180
  2.6. Ogólny model procesu komercjalizacji     187
  
  CZĘŚĆ II. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW ZAGRANICZNYCH I POLSKICH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA – STUDIA EMPIRYCZNE     193
  
  3. METODYKA PROWADZONYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH, CHARAKTERYSTYKA SEKTORÓW I PRÓB BADAWCZYCH     195
  
  3.1. Ogólne założenia badawcze     195
  3.1.1. Określenie zbiorowości i zasady doboru jednostek do próby     195
  3.1.2. Narzędzie badawcze i techniki analizy danych     204
  3.2. Charakterystyka badanych sektorów i ich tendencje rozwojowe     206
  3.2.1. Sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych     206
  3.2.2. Sektora ochrony zdrowia     210
  3.2.3. Porównanie badanych sektorów     214
  3.3. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw     218
  3.3.1. Przedsiębiorstwa zagraniczne     218
  3.3.2. Przedsiębiorstwa polskie     223
  3.3.3. Porównanie badanych grup przedsiębiorstw     231
  
  4. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW ZAGRANICZ- NYCH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA – WYNIKI BADAŃ ANKIETO-WYCH     233
  
  4.1. Praktyki przedsiębiorstw zagranicznych w zakresie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii     233
  4.1.1. Sposoby pozyskiwania wyników B+R/technologii     233
  4.1.2. Partnerzy, charakter podejmowanej współpracy i czynniki ją warunkujące     236
  4.1.3. Finansowanie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii     239
  4.2. Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwach zagranicznych     241
  4.3. Praktyki przedsiębiorstw zagranicznych w zakresie wprowadzania nowych technologii na rynek     244
  4.3.1. Przygotowanie do wprowadzenia nowej technologii na rynek     245
  4.3.2. Strategie komercjalizacji     248
  4.3.3. Uwarunkowania wyboru strategii komercjalizacji     251
  4.3.4. Źródła finansowania etapu urynkowienia nowych technologii     255
  4.4. Porównanie modeli procesu komercjalizacji przedsiębiorstw zagranicznych działających w sektorach ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych     257
  
  5. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW POLSKICH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA – WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH     269
  
  5.1. Praktyki przedsiębiorstw polskich w zakresie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii     269
  5.1.1. Sposoby pozyskiwania wyników B+R/technologii     269
  5.1.2. Partnerzy, charakter podejmowanej współpracy i czynniki ją warunkujące     273
  5.1.3. Finansowanie pozyskiwania wyników B+R/technologii     280
  5.2. Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwach polskich     283
  5.3. Praktyki przedsiębiorstw polskich w zakresie wprowadzania nowych technologii na rynek     286
  5.3.1. Przygotowanie do wprowadzenia nowej technologii na rynek     286
  5.3.2. Strategie komercjalizacji     289
  5.3.3. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania wyboru strategii komercjalizacji     292
  5.3.4. Finansowanie etapu urynkowienia nowej technologii     297
  5.3.5. Złe praktyki polskich przedsiębiorstw     298
  5.4. Porównanie modeli procesu komercjalizacji przedsiębiorstw polskich działających w sektorach ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych     302
  
  6. PRZEDSIĘBIORSTWA POLSKIE I ZAGRANICZNE W PROCESACH KOMERCJALIZACJI NOWYCH TECHNOLOGII – PORÓWNANIE, WNIOSKI I REKOMENDACJE     313
  
  6.1. Uwarunkowania wyboru modeli procesu komercjalizacji i kluczowe obszary decyzyjne – porównanie przedsiębiorstw     313
  6.2. Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach polskich – wnioski i propozycje rozwiązania problemów     323
  6.3. Propozycje dla polskich przedsiębiorstw     328
  
  PODSUMOWANIE    331
  
  Literatura    337
  Spis tabel    353
  Spis rysunków    355
  Załącznik nr 1 – Symbole PKD dla sektorów ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych    357
  Załącznik nr 2 – Kwestionariusz ankiety    361
  
  OD REDAKCJI    371
RozwińZwiń