Szekspir w operze XIX wieku. Romantyczne konteksty, inspiracje i nawiązania

Szekspir w operze XIX wieku. Romantyczne konteksty, inspiracje i nawiązania

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka przedstawia wybrane dziewiętnastowieczne kompozycje operowe oparte na dramatach Szekspira (między innymi Otella Rossiniego, Burzę Halevy’ego, Romeo i Julię Gounoda, Hamleta Thomasa oraz Makbeta, Otella i Falstaffa Verdiego) przez pryzmat ich związków z literaturą, estetyką, filozofią i kulturą doby romantyzmu. Głównym zamierzeniem tej pracy jest poszukiwanie w operze dziewiętnastego stulecia romantycznych kontekstów, nawiązań i inspiracji, a przede wszystkim – śladów wyrosłej na gruncie romantyzmu interpretacji dzieł Szekspira. Wokół tej osi oscylują inne podejmowane tu problemy: relacja librett „szekspirowskich” oper do ich dramatycznych pierwowzorów, przełożenie muzyczności zawartej w dziełach Szekspira na kształt napisanych na ich podstawie oper, miejsce omawianych tu dzieł w historii teatru i muzyki oraz ich dziewiętnastowieczna recepcja, poprowadzona na podstawie materiałów źródłowych, przede wszystkim ówczesnej prasy. Celem tej monografii jest zatem próba zrozumienia i przedstawienia sposobów funkcjonowania – i długofalowego trwania – zjawiska romantycznego szekspiryzmu w dziewiętnastowiecznym teatrze operowym.


Rok wydania2013
Liczba stron300
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2532-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  Część pierwsza. W STRONĘ DRAMATU. ROMANTYCZNY SZEKSPIRYZM I DZIEWIĘTNASTOWIECZNA OPERA     17
  
  ROZDZIAŁ 1. W orbicie zgodnych dysonansów (Sen nocy letniej Szekspira i Oberon Carla Marii Webera)     19
  
  ROZDZIAŁ 2. Ariel zaklęty w gest (Burza Jacques’a Fromentala Halévy’ego)     36
  
  ROZDZIAŁ 3. Lęk przed nierozpoznanym (Makbet Giuseppe Verdiego)     64
  
  ROZDZIAŁ 4. Strumień światła w nieskończoności (Romeo i Julia Charles’a Gounoda)     83
  
  ROZDZIAŁ 5. Hamlet skazany na życie (Hamlet Ambroise’a Thomasa)     105
  
  ROZDZIAŁ 6. Wieczne piękno mrocznej twarzy (Otello Gioachina Rossiniego i Otello Giuseppe Verdiego)     130
  
  ROZDZIAŁ 7. „Cały świat jest groteską”? (Falstaff Giuseppe Verdiego)     148
  
  Część druga. W STRONĘ TEATRU. KARTY Z DZIEJÓW OPERY WARSZAWSKIEJ     165
  
  ROZDZIAŁ 1. Walka o oryginalnego Szekspira, romantyczny teatr i narodową operę w dobie romantyzmu przedlistopadowego (Otello Gioachina Rossiniego)     167
  
  ROZDZIAŁ 2. Romantyczna estetyka grozy i kulturowe kategorie Północy i Południa (Makbet Giuseppe Verdiego)     186
  
  ROZDZIAŁ 3. Szekspirowskie namiętności, kontrasty i koloryt lokalny – teatr operowy w Warszawie w czasie popowstaniowego odrodzenia dramaturgii Szekspira (Romeo i Julia Charles’a Gounoda)     205
  
  ROZDZIAŁ 4. „Liryczny dramat” u schyłku wieku – nowe oblicze synkretycznego dzieła operowego (Otello Giuseppe Verdiego i Hamlet Ambroise’a Thomasa)     235
  
  Zakończenie     267
  
  Podziękowania     273
  
  Wykaz źródeł     275
  
  Nota bibliograficzna     285
  
  Indeks nazwisk     287
  
  Shakespeare in the 19th Century Opera. Romantic Contexts, Inspirations and References (Summary)     297
RozwińZwiń