POLECAMY
Format:
ibuk
Książka przedstawia wybrane dziewiętnastowieczne kompozycje operowe oparte na dramatach Szekspira (między innymi Otella Rossiniego, Burzę Halevy’ego, Romeo i Julię Gounoda, Hamleta Thomasa oraz Makbeta, Otella i Falstaffa Verdiego) przez pryzmat ich związków z literaturą, estetyką, filozofią i kulturą doby romantyzmu. Głównym zamierzeniem tej pracy jest poszukiwanie w operze dziewiętnastego stulecia romantycznych kontekstów, nawiązań i inspiracji, a przede wszystkim – śladów wyrosłej na gruncie romantyzmu interpretacji dzieł Szekspira. Wokół tej osi oscylują inne podejmowane tu problemy: relacja librett „szekspirowskich” oper do ich dramatycznych pierwowzorów, przełożenie muzyczności zawartej w dziełach Szekspira na kształt napisanych na ich podstawie oper, miejsce omawianych tu dzieł w historii teatru i muzyki oraz ich dziewiętnastowieczna recepcja, poprowadzona na podstawie materiałów źródłowych, przede wszystkim ówczesnej prasy. Celem tej monografii jest zatem próba zrozumienia i przedstawienia sposobów funkcjonowania – i długofalowego trwania – zjawiska romantycznego szekspiryzmu w dziewiętnastowiecznym teatrze operowym.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2532-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część pierwsza. W STRONĘ DRAMATU. ROMANTYCZNY SZEKSPIRYZM I DZIEWIĘTNASTOWIECZNA OPERA | 17 |
ROZDZIAŁ 1. W orbicie zgodnych dysonansów (Sen nocy letniej Szekspira i Oberon Carla Marii Webera) | 19 |
ROZDZIAŁ 2. Ariel zaklęty w gest (Burza Jacques’a Fromentala Halévy’ego) | 36 |
ROZDZIAŁ 3. Lęk przed nierozpoznanym (Makbet Giuseppe Verdiego) | 64 |
ROZDZIAŁ 4. Strumień światła w nieskończoności (Romeo i Julia Charles’a Gounoda) | 83 |
ROZDZIAŁ 5. Hamlet skazany na życie (Hamlet Ambroise’a Thomasa) | 105 |
ROZDZIAŁ 6. Wieczne piękno mrocznej twarzy (Otello Gioachina Rossiniego i Otello Giuseppe Verdiego) | 130 |
ROZDZIAŁ 7. „Cały świat jest groteską”? (Falstaff Giuseppe Verdiego) | 148 |
Część druga. W STRONĘ TEATRU. KARTY Z DZIEJÓW OPERY WARSZAWSKIEJ | 165 |
ROZDZIAŁ 1. Walka o oryginalnego Szekspira, romantyczny teatr i narodową operę w dobie romantyzmu przedlistopadowego (Otello Gioachina Rossiniego) | 167 |
ROZDZIAŁ 2. Romantyczna estetyka grozy i kulturowe kategorie Północy i Południa (Makbet Giuseppe Verdiego) | 186 |
ROZDZIAŁ 3. Szekspirowskie namiętności, kontrasty i koloryt lokalny – teatr operowy w Warszawie w czasie popowstaniowego odrodzenia dramaturgii Szekspira (Romeo i Julia Charles’a Gounoda) | 205 |
ROZDZIAŁ 4. „Liryczny dramat” u schyłku wieku – nowe oblicze synkretycznego dzieła operowego (Otello Giuseppe Verdiego i Hamlet Ambroise’a Thomasa) | 235 |
Zakończenie | 267 |
Podziękowania | 273 |
Wykaz źródeł | 275 |
Nota bibliograficzna | 285 |
Indeks nazwisk | 287 |
Shakespeare in the 19th Century Opera. Romantic Contexts, Inspirations and References (Summary) | 297 |