POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem publikacji pt. Wyczytać świat. Międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży pod redakcją Bernadety Niesporek-Szamburskiej i Małgorzaty Wójcik-Dudek jest próba wieloaspektowego opisania międzykulturowości – zjawiska na stałe wpisanego w ponowoczesny świat – przy założeniu że głównym obszarem badawczej eksploracji jest współczesna literatura dla dzieci i młodzieży.
Problem międzykulturowości, spotkania z Innym czy braku akceptacji nie od dziś jest podejmowany w literaturze dla młodego odbiorcy, jednak redaktorzy i autorzy tomu starali się uchwycić przede wszystkim nowe i wymagające opisu zjawiska towarzyszące dialogowi między kulturami. Okazało się, że specyficzna sytuacja społeczna, polityczna czy nawet komunikacyjna zmienia perspektywę oglądu fenomenu międzykulturowości i decyduje o włączeniu do narracji tematów dotąd nieobecnych, nieznanych czy tabuizowanych.
Monografia ma szeroki adres odbiorczy – jest kierowana do nauczycieli i pedagogów, do środowiska akademickiego: badaczy literatury dziecięcej oraz studentów kierunków humanistycznych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 394 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-2382-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek) / | 9 |
Część I | |
Międzykulturowe dialogi | |
Hanna Dymel-Trzebiatowska: Literacka gościnność. O Obcym w przekładzie literatury dziecięcej / | 15 |
Agnieszka Przybyła-Dumin: Inny/Obcy w literaturze dla dzieci. Wybrane aspekty / | 27 |
Sylvia Liseling-Nilsson: Obraz polskiej emigracji w najnowszej szwedzkiej literaturze wielokulturowej dla młodzieży / | 39 |
Krystyna Zabawa: Doświadczenie bycia obcym w książkach dla dzieci Barbary Gawryluk na tle propozycji innych autorów / | 49 |
Beata Mytych-Forajter: Plecy mamy. Fiński projekt Markusa Majaluoma w polskim domu / | 65 |
Teresa Dalecka: Napisz do mnie z Afryki / | 73 |
Małgorzata Chrobak: Ucząc się od Jurgielewiczowej. Inna w powieści Katarzyny Pranič Ela-Sanela / | 81 |
Iwona Gralewicz-Wolny: Pożegnanie Murzynka Bambo / | 95 |
Piotr Sobolczyk: Przekroczyć społeczną barierę „deprawacji nieletniego”. Bohater homoseksualny w literaturze dla dzieci i młodzieży / | 105 |
Część II | |
Przestrzenie międzykulturowej eksploracji | |
Alicja Ungeheuer-Gołąb: Dziewczynka, która uskrzydliła wyobraźnię. O Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla / | 125 |
Alicja Baluch: Pogranicza, czyli o relacjach przestrzennych w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej / | 143 |
Magdalena Sikorska, Katarzyna Smyczyńska: Ewangelia według Korczaka. Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej / | 151 |
Anna Kadykało: Obraz dziecięcej rzeczywistości w utworach Nikołaja Nosowa / | 161 |
Anita Wolanin: Odmieniec i jego postawy wobec świata w twórczości Doroty Terakowskiej / | 175 |
Karolina Jędrych: O znaczeniu jedzenia w wybranych książkach Marii Krüger / | 185 |
Magdalena Sikorska: Opowieść graficzna Przybysz Shauna Tana, czyli obcość w oku patrzącego / | 199 |
Justyna Budzik: Różnorodność narysowana na ekranie: Joann Sfar i Marc Chagall w filmowej opowieści o Kocie rabina / | 209 |
Część III | |
Międzykulturowość baśni | |
Oliwia Brzeźniak: Wyszukać (odszukać) baśniowe bohaterki / | 225 |
Marlena Gruda: Tożsamość hybrydalna w bajkach Feri Lainščka / | 237 |
Ewa Ogłoza: O Małej syrence Hansa Christiana Andersena / | 251 |
Sylwia Gajownik: Polimedialność baśni klasycznych na przykładzie Królewny Śnieżki braci Grimm /267 | |
Ilona Copik, Eugeniusz Szymik: Inność fascynująca — antropologiczna analiza baśni Janoscha o Panamie / | 279 |
Część IV | |
Edukacja międzykulturowa | |
Bronisława Kulka: Z tradycji edukacji wielokulturowej. Teksty podręcznikowe z okresu porozbiorowego przygotowujące do życia w wielokulturowym świecie / | 295 |
Anna Adamczuk-Stęplewska: Wielokulturowość w polskiej literaturze najnowszej jako przedmiot kształcenia polonistycznego na etapie liceum / | 311 |
Iwona Morawska: Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych — dobrodziejstwo czy udręka? / | 325 |
Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w baśni a edukacja międzykulturowa / | 339 |
Ewa Nowel: Szkolne czytanie baśni na III i IV etapie kształcenia / | 349 |
Małgorzata Wójcik-Dudek: Ulubieńcy pamięci umierają młodo — o czytaniu Reduty Ordona / | 363 |
Wanda Matras-Mastalerz: Świat Pana Wredzika, czyli o tolerancji, akceptacji i wielokulturowości w literaturze dla dzieci / | 375 |
Noty o Autorach / | 389 |