Książka dziecięca 1990-2005: konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej

Książka dziecięca 1990-2005: konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej

1 ocena

Praca zbiorowa

Wydawca:

SBP

Format:

ibuk

Literatura dziecięca i młodzieżowa ostatnich kilkunastu lat rozwija się w ogniu ścierających się tendencji: z jednej strony zasadniczym punktem jej odniesienia są tradycyjne wzorce wypracowane przez zaliczane do kanonu dzieła wysokoartystyczne, z drugiej jednak podlega ogromnym wpływom kultury masowej. Dla „zwabienia” czytelnika w sidła lektury wykorzystuje nawet kicz, niekiedy fałszuje obraz rzeczywistości, by zyskać uznanie w oczach hipotetycznego nastoletniego czytelnika.
Otwarte pozostaje pytanie, czy literatura współczesna jest kuszącą, łagodną Pięknością, czy też złowrogą Bestią, niszczącą podstawy wrażliwości estetycznej młodego pokolenia.


Książka zawiera 17 artykułów najwybitniejszych polskich znawców literatury dziecięcej. Jest to pozycja dla bibliotekarzy, polonistów, pedagogów, studentów oraz wszystkich zainteresowanych tą problematyką.


Rok wydania2006
Liczba stron267
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaSBP
ISBN-13978-83-8931-662-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne     7
  
  Część I. Diagnozy    11
  
  Joanna Papuzińska, Wpływ świata mediów na kształt książki dziecięcej i style jej odbioru     13
  Krystyna Kossakowska-Jarosz, Wzorce kultury masowej w książce dla dzieci    32
  Jolanta Ługowska, Stereotypy książki ambitnej dla młodego odbiorcy    55
  Ryszard Waksmund, Kicz i literatura wysoka    66
  Anna Maria Krajewska, Literacki obraz świata we współczesnej książce dla młodzieży    77
  Anna Maria Czemow, Intertekstualność we współczesnej fantastyce    91
  Wioletta Wróblewska, Postmodernizm we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży     101
  
  Część II. Konteksty    117
  
  Gertruda Skotnicka, O kaszubskiej poezji dla dzieci     119
  Monika Pomirska, Współczesne baśnie, legendy i podania pomorskie     140
  Alicja Baluch, Ilustracja, która prowadzi     152
  Michał Zając, Nurty i style w edytorstwie książki dziecięcej     163
  Bożena Olszewska, Edytorstwo współczesnych czasopism dla dzieci i młodzieży. Zarys problematyki    176
  Dariusz Grygrowski, Od literatury audialnej do literatury multimedialnej     192
  Grażyna Walczewska-Klimczak, Dziecko w bibliotece    209
  
  Część III. Wartości    225
  
  Danuta Swierczyńska-Jelonek, Dziecięce kryteria oceny książki    227
  Barbara Szargot, Problem wartościowania książki dziecięcej w ujęciach współczesnej krytyki literackiej    245
  Grzegorz Leszczyński, Kanon książek - pojęcie i sprzeczności     255
RozwińZwiń