EBOOKI WYDAWCY
-36%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W procesie wychowania dzieci w rodzinie i przedszkolu zjawisko przemocy symbolicznej stanowi jeden z nieświadomych elementów socjalizacji. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytania: jakie przejawy przemocy symbolicznej zróżnicowane ze względu na treść występują w edukacji przedszkolnej, jak dochodzi do inicjowania przemocy symbolicznej wobec dzieci?
Praca składa się z dwóch części. W pierwszej – teoretycznej – dokonano przeglądu literatury przedmiotu. W drugiej części książki skoncentrowano uwagę na prezentacji rzeczywistości przedszkolnej, w której zachodzą różne interakcje między podmiotami edukacji, uruchamiane przemocą symboliczną. Każdy z rozdziałów tej części zawiera opis zachowań nauczycielek i dzieci oraz rezultaty sprawowania władzy i autorytetu.
Jednym z powodów napisania tej książki była chęć zainspirowania nauczycieli, studentów pedagogiki oraz rodziców do poznania i zrozumienia zjawisk przemocy symbolicznej.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 179 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-808-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI: | |
Wstęp | |
Część I | |
Teoretyczne spojrzenie na przemoc symboliczną i przedmiot profesjonalnych działań nauczyciela | |
Rozdział 1. | |
Przemoc symboliczna w edukacji. Zarys problematyki | |
Pojęcie przemocy symbolicznej | |
Przedszkole jako instrument i miejsce przemocy symbolicznej | |
Władza – nośnik p[przemocy symbolicznej | |
Podsumowanie | |
Rozdział 2. | |
Przemoc symboliczna w perspektywie rozwoju dziecka i profesjonalnych działań nauczyciela | |
Obecność przemocy symbolicznej w procesie socjalizacji dziecka | |
Rozwój dziecka jako cel profesjonalnej działalności nauczyciela | |
Profesjonalizm nauczyciela a przemoc symboliczna | |
Podsumowanie | |
Część II | |
Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu – klasyfikacja | |
Wprowadzenie | |
Rozdział 1. | |
Komunikacja werbalna – akty językowe | |
Komunikacyjny wymiar przemocy symbolicznej | |
Przemoc symboliczna za pośrednictwem aktów językowych | |
Pozytywne doświadczenia komunikacyjne dzieci w świetle przemocy symbolicznej | |
Podsumowanie | |
Rozdział 2. | |
Komunikacja niewerbalna – akty kinetyczne | |
Komunikacja niewerbalna jako przejaw przemocy symbolicznej | |
Przemoc symboliczna w sferze aktów kinetycznych | |
Możliwość łagodzenia przemocy symbolicznej na płaszczyźnie niewerbalnej | |
Podsumowanie | |
Rozdział 3. | |
Reguły i system oceniania – akty ewaluacyjne | |
Istota przemocy symbolicznej w procesie oceniania | |
Przemoc symboliczna w zakresie aktów ewaluacyjnych | |
Strategie wzmacniania prorozwojowej przemocy symbolicznej | |
Podsumowanie | |
Rozdział 4. | |
Przestrzeń dydaktyczna: użytkownicy i dystrybucja | |
Zagospodarowanie przestrzeni a przemoc symboliczna | |
Użytkowanie i dystrybucja przestrzeni dydaktycznej w wymiarze symbolicznym | |
Pozytywny wymiar przemocy symbolicznej w sferze zagospodarowania przestrzeni | |
Podsumowanie | |