POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autorzy badają proces migracji, pracy i życia uczonych przybyłych do Polski z zagranicy, zatrudnionych na pełnym etacie w Krakowie – w jednej z polskich „dolin krzemowych”. Zajmują się krakowskim światem akademickim, analizując strony internetowe uczelni i przeprowadzając wywiady pogłębione w dwóch kontekstach: światowych migracji wysoko wykwalifikowanych specjalistów i strukturalnej złożoności współczesnych fal migracyjnych, a także całej zbiorowości cudzoziemców zatrudnionych w polskich placówkach naukowych. Publikacja jest pierwszym obszernym tekstem poświęconym kompleksowej analizie imigracji uczonych do Polski.
Autorzy, którzy przeprowadzili badania wśród zagranicznych pracowników naukowo-dydaktycznych zatrudnionych na uczelniach krakowskich, piszą co prawda, że celem książki „jest analiza procesu migracji, pracy i życia przybyłych do Polski z zagranicy uczonych (określanych też dalej jako naukowcy, akademicy, badacze), zatrudnionych na pełnym etacie naukowo-dydaktycznym w Krakowie”, jednak przedstawiają wyniki własnych badań w bardzo szerokim kontekście współczesnych migracji, przede wszystkim wysoko wykwalifikowanych specjalistów, do których zaliczają badanych pracowników nauki. Takie szerokie wieloaspektowe ujęcie jest z pewnością zaletą recenzowanej pracy. Czytelnik znajdzie w niej wiele interesujących informacji dotyczących migracji współczesnych, a także, co cenne, przegląd światowej literatury poświęconej migracjom wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz strukturalnej złożoności współczesnych fal migracyjnych. […] Ta pionierska w istocie praca […] przynosi bowiem wiele cennych informacji na temat poruszanych w niej problemów, ważkich z punktu widzenia zarówno współczesnych procesów migracyjnych, jak i sytuacji w polskiej nauce. Stanowi także próbę zapełnienia luki w wiedzy na temat społecznie istotnych, współczesnych zjawisk, jakimi są migracje uczonych. (Z recenzji dr hab. Ewy Michny)
*********
Poland in the World of Circulating Brains. International Scholars in Colleges and Universities of Cracow
The authors examine the process of migration, work and life of scholars who came to Poland from abroad and were full-time employees in Cracow – in one of the Polish “silicon valleys”. They discuss academic environment of Cracow analysing the university’s websites and conducting in-depth interviews in two contexts: the world migration of highly qualified specialists and structural complexity of contemporary waves of migration, as well as the entire community of foreigners employed in the Polish research institutes.
*********
Janusz Mucha – pracuje w AGH w Krakowie, w Katedrze Socjologii Ogólnej i Antropologii Społecznej. Interesuje się migracjami, etnicznością, teorią socjologiczną i antropologiczną. Zajmuje się także stanem nauk społecznych w Europie Środkowo-Wschodniej, w szczególności po II wojnie światowej.
Kamil Łuczaj – pracuje na Wydziale Nauk Społecznych i Administracji WSIiZ z siedzibą w Rzeszowie. Pracę doktorską obronił w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, w szczególności z zakresu studiów migracyjnych i socjologii kultury.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3467-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 9 |
1. Migracje polskie 13 | |
1.1. Wprowadzenie | 13 |
1.2. Ziemie polskie, historyczne procesy imigracji i | |
emigracji | 14 |
1.3. Polskie migracje międzynarodowe w okresie PRL | 17 |
1.4. Polskie migracje międzynarodowe od roku 1989 | 21 |
2. Migracje uczonych w zglobalizowanym świecie ponowoczesnym 30 | |
2.1. Wprowadzenie | 30 |
2.2. „Zwrot ku mobilności” w naukach społecznych | 32 |
2.3. Globalne migracje i ich różnorodność | 39 |
2.4. Specyfika migracji uczonych | 51 |
2.5. Kulturowe konsekwencje migracji uczonych | 57 |
2.6. „Drenaż” i krążenie mózgów – straty i korzyści | |
63 | |
2.7. Powroty uczonych z emigracji | 69 |
2.8. Migracje i zagadnienie kontaktu kulturowego | 72 |
2.9. „Dolina krzemowa” jako metafora ośrodków badań | |
i rozwoju | 81 |
3. Metodologie badania migracji uczonych. Metodologia badań własnych 83 | |
3.1. Wprowadzenie – migrujący uczeni a podobne | |
zbiorowości społeczne | 83 |
3.2. Trudności metodologiczne | 85 |
3.3. Materiały i sposoby analizy. Pierwsze | |
przybliżenie | 87 |
3.4. Dominująca problematyka badawcza | 88 |
3.5. Materiały i metodologie | 92 |
3.6. Zalety i wady głównych metod badania wysoko | |
wykwalifikowanych migrantów | 97 |
3.7. Założenia metodologiczne projektu badawczego | 102 |
4. Cudzoziemcy w polskich uczelniach na początku XXI wieku. Ilościowa analiza źródeł zastanych na temat struktury zatrudnienia zagranicznych uczonych 108 | |
4.1. Wprowadzenie | 108 |
4.2. Polski system szkolnictwa wyższego w trakcie | |
prowadzonych przez nas badań | 110 |
4.3. Ministerialne dane ogólnopolskie. Cudzoziemcy w | |
polskim systemie akademickim w roku 2012 | 113 |
4.4. Migracje akademickie w Polsce w świetle danych | |
Eurostatu | 131 |
4.5. Cudzoziemscy uczeni w jednej z polskich „dolin | |
krzemowych”. Publicznie dostępne dane na temat | |
Krakowa jako centrum nauki i szkolnictwa wyższego | 134 |
4.6. Uczelnie w Krakowie i dobór próby | 136 |
4.7. Regionalne zróżnicowanie występowania | |
zagranicznej kadry naukowej | 139 |
4.8. Zagraniczni uczeni w Krakowie i ich | |
charakterystyki według danych ministerstwa | 140 |
4.9. Dane demograficzne | 141 |
4.10. Podsumowanie analizy treści stron WWW | |
krakowskich uczelni | 149 |
5. Droga do Polski – motywacje migracyjne i proces adaptacji zagranicznych uczonych w Krakowie 152 | |
5.1. Wprowadzenie | 152 |
5.2. „Polska to mimo wszystko Europa” | 155 |
5.3. Kim jestem? Tożsamość badanych | 160 |
5.4. Cztery podstawowe typy migrantów w Krakowie | 163 |
5.5. Stosunki towarzyskie w Krakowie | 177 |
5.6. Zainteresowania kulturą polską | 181 |
5.7. Czy Polska jest „dobrym miejscem do życia”? | 183 |
5.8. Kontakty z krajem pochodzenia | 185 |
5.9. Podsumowanie | 187 |
6. Światy życia cudzoziemców pracujących w Polsce: praca w polskim środowisku akademickim 190 | |
6.1. Wprowadzenie | 190 |
6.2. Polska nauka w oczach krajowych i zagranicznych | |
uczonych | 191 |
6.3. Osiągnięcia: publikacje, konferencje, projekty | |
196 | |
6.4. Polski uniwersytet jako Alma Mater? | 200 |
6.5. Pensje i środki na badania | 201 |
6.6. Infrastruktura | 204 |
6.7. Hierarchia akademicka oraz administracja i | |
procedury | 207 |
6.8. Przemiany aparatu administracyjnego – dobre czy | |
złe? | 208 |
6.9. Co Polska może zaoferować zagranicznym | |
naukowcom? | 209 |
6.10. Międzynarodowa kadra w Krakowie a rozwój nowych | |
technologii i usług | 211 |
6.11. Migranci transnarodowi czy zakorzenieni | |
kosmopolici? | 214 |
6.12. Podsumowanie | 216 |
7. Współpraca na poziomie jednostki naukowej – co kierownicy mogą powiedzieć o zagranicznych pracownikach naukowych 219 | |
7.1. Wprowadzenie | 219 |
7.2. Co cudzoziemcy mogą zaoferować polskim | |
uniwersytetom? | 221 |
7.3. Co polskie uniwersytety mogą zaoferować | |
zagranicznym uczonym? | 227 |
7.4. Problemy w sferze publicznej: nastawienie, | |
administracja, sprawy formalne | 233 |
7.5. Problemy w sferze prywatnej: brak relacji | |
towarzyskich z przełożonymi | 237 |
7.6. Relacja z drugiej strony: wypowiedzi | |
zagranicznych uczonych na temat własnych przełożonych | |
239 | |
7.7. Podsumowanie | 240 |
Wnioski. Ku kolejnym badaniom | 242 |
Bibliografia 249 | |