Polska w świecie krążących umysłów

Zagraniczni pracownicy naukowo-dydaktyczni na uczelniach krakowskich

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 11,69 zł  


16,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorzy badają proces migracji, pracy i życia uczonych przybyłych do Polski z zagranicy, zatrudnionych na pełnym etacie w Krakowie – w jednej z polskich „dolin krzemowych”. Zajmują się krakowskim światem akademickim, analizując strony internetowe uczelni i przeprowadzając wywiady pogłębione w dwóch kontekstach: światowych migracji wysoko wykwalifikowanych specjalistów i strukturalnej złożoności współczesnych fal migracyjnych, a także całej zbiorowości cudzoziemców zatrudnionych w polskich placówkach naukowych. Publikacja jest pierwszym obszernym tekstem poświęconym kompleksowej analizie imigracji uczonych do Polski.


Autorzy, którzy przeprowadzili badania wśród zagranicznych pracowników naukowo-dydaktycznych zatrudnionych na uczelniach krakowskich, piszą co prawda, że celem książki „jest analiza procesu migracji, pracy i życia przybyłych do Polski z zagranicy uczonych (określanych też dalej jako naukowcy, akademicy, badacze), zatrudnionych na pełnym etacie naukowo-dydaktycznym w Krakowie”, jednak przedstawiają wyniki własnych badań w bardzo szerokim kontekście współczesnych migracji, przede wszystkim wysoko wykwalifikowanych specjalistów, do których zaliczają badanych pracowników nauki. Takie szerokie wieloaspektowe ujęcie jest z pewnością zaletą recenzowanej pracy. Czytelnik znajdzie w niej wiele interesujących informacji dotyczących migracji współczesnych, a także, co cenne, przegląd światowej literatury poświęconej migracjom wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz strukturalnej złożoności współczesnych fal migracyjnych. […] Ta pionierska w istocie praca […] przynosi bowiem wiele cennych informacji na temat poruszanych w niej problemów, ważkich z punktu widzenia zarówno współczesnych procesów migracyjnych, jak i sytuacji w polskiej nauce. Stanowi także próbę zapełnienia luki w wiedzy na temat społecznie istotnych, współczesnych zjawisk, jakimi są migracje uczonych. (Z recenzji dr hab. Ewy Michny)


*********


Poland in the World of Circulating Brains. International Scholars in Colleges and Universities of Cracow


The authors examine the process of migration, work and life of scholars who came to Poland from abroad and were full-time employees in Cracow – in one of the Polish “silicon valleys”. They discuss academic environment of Cracow analysing the university’s websites and conducting in-depth interviews in two contexts: the world migration of highly qualified specialists and structural complexity of contemporary waves of migration, as well as the entire community of foreigners employed in the Polish research institutes.


*********


Janusz Mucha – pracuje w AGH w Krakowie, w Katedrze Socjologii Ogólnej i Antropologii Społecznej. Interesuje się migracjami, etnicznością, teorią socjologiczną i antropologiczną. Zajmuje się także stanem nauk społecznych w Europie Środkowo-Wschodniej, w szczególności po II wojnie światowej.


Kamil Łuczaj – pracuje na Wydziale Nauk Społecznych i Administracji WSIiZ z siedzibą w Rzeszowie. Pracę doktorską obronił w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, w szczególności z zakresu studiów migracyjnych i socjologii kultury.


Rok wydania2018
Liczba stron270
KategoriaInne
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3467-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne    9
  
  1. Migracje polskie 13
   1.1. Wprowadzenie    13
   1.2. Ziemie polskie, historyczne procesy imigracji i
   emigracji    14
   1.3. Polskie migracje międzynarodowe w okresie PRL    17
   1.4. Polskie migracje międzynarodowe od roku 1989    21
  
  2. Migracje uczonych w zglobalizowanym świecie ponowoczesnym 30
   2.1. Wprowadzenie    30
   2.2. „Zwrot ku mobilności” w naukach społecznych    32
   2.3. Globalne migracje i ich różnorodność    39
   2.4. Specyfika migracji uczonych    51
   2.5. Kulturowe konsekwencje migracji uczonych    57
   2.6. „Drenaż” i krążenie mózgów – straty i korzyści
       63
   2.7. Powroty uczonych z emigracji    69
   2.8. Migracje i zagadnienie kontaktu kulturowego    72
   2.9. „Dolina krzemowa” jako metafora ośrodków badań
   i rozwoju    81
  
  3. Metodologie badania migracji uczonych. Metodologia badań własnych 83
   3.1. Wprowadzenie – migrujący uczeni a podobne
   zbiorowości społeczne    83
   3.2. Trudności metodologiczne    85
   3.3. Materiały i sposoby analizy. Pierwsze
   przybliżenie    87
   3.4. Dominująca problematyka badawcza    88
   3.5. Materiały i metodologie    92
   3.6. Zalety i wady głównych metod badania wysoko
   wykwalifikowanych migrantów    97
   3.7. Założenia metodologiczne projektu badawczego    102
  
  4. Cudzoziemcy w polskich uczelniach na początku XXI wieku. Ilościowa analiza źródeł zastanych na temat struktury zatrudnienia zagranicznych uczonych 108
   4.1. Wprowadzenie    108
   4.2. Polski system szkolnictwa wyższego w trakcie
   prowadzonych przez nas badań    110
   4.3. Ministerialne dane ogólnopolskie. Cudzoziemcy w
   polskim systemie akademickim w roku 2012    113
   4.4. Migracje akademickie w Polsce w świetle danych
   Eurostatu    131
   4.5. Cudzoziemscy uczeni w jednej z polskich „dolin
   krzemowych”. Publicznie dostępne dane na temat
   Krakowa jako centrum nauki i szkolnictwa wyższego    134
   4.6. Uczelnie w Krakowie i dobór próby    136
   4.7. Regionalne zróżnicowanie występowania
   zagranicznej kadry naukowej    139
   4.8. Zagraniczni uczeni w Krakowie i ich
   charakterystyki według danych ministerstwa    140
   4.9. Dane demograficzne    141
   4.10. Podsumowanie analizy treści stron WWW
   krakowskich uczelni    149
  
  5. Droga do Polski – motywacje migracyjne i proces adaptacji zagranicznych uczonych w Krakowie 152
   5.1. Wprowadzenie    152
   5.2. „Polska to mimo wszystko Europa”    155
   5.3. Kim jestem? Tożsamość badanych    160
   5.4. Cztery podstawowe typy migrantów w Krakowie    163
   5.5. Stosunki towarzyskie w Krakowie    177
   5.6. Zainteresowania kulturą polską    181
   5.7. Czy Polska jest „dobrym miejscem do życia”?    183
   5.8. Kontakty z krajem pochodzenia    185
   5.9. Podsumowanie    187
  
  6. Światy życia cudzoziemców pracujących w Polsce: praca w polskim środowisku akademickim 190
   6.1. Wprowadzenie    190
   6.2. Polska nauka w oczach krajowych i zagranicznych
   uczonych    191
   6.3. Osiągnięcia: publikacje, konferencje, projekty
       196
   6.4. Polski uniwersytet jako Alma Mater?    200
   6.5. Pensje i środki na badania    201
   6.6. Infrastruktura    204
   6.7. Hierarchia akademicka oraz administracja i
   procedury    207
   6.8. Przemiany aparatu administracyjnego – dobre czy
   złe?    208
   6.9. Co Polska może zaoferować zagranicznym
   naukowcom?    209
   6.10. Międzynarodowa kadra w Krakowie a rozwój nowych
   technologii i usług    211
   6.11. Migranci transnarodowi czy zakorzenieni
   kosmopolici?    214
   6.12. Podsumowanie    216
  
  7. Współpraca na poziomie jednostki naukowej – co kierownicy mogą powiedzieć o zagranicznych pracownikach naukowych 219
   7.1. Wprowadzenie    219
   7.2. Co cudzoziemcy mogą zaoferować polskim
   uniwersytetom?    221
   7.3. Co polskie uniwersytety mogą zaoferować
   zagranicznym uczonym?    227
   7.4. Problemy w sferze publicznej: nastawienie,
   administracja, sprawy formalne    233
   7.5. Problemy w sferze prywatnej: brak relacji
   towarzyskich z przełożonymi    237
   7.6. Relacja z drugiej strony: wypowiedzi
   zagranicznych uczonych na temat własnych przełożonych
       239
   7.7. Podsumowanie    240
  
  Wnioski. Ku kolejnym badaniom    242
  
  Bibliografia 249
RozwińZwiń